Kolizje istniejącej sieci dróg krajowych z korytarzami ekologicznymi
Sieć drogową w Polsce tworzą głównie drogi o konstrukcji 1-jezdniowej, z zasady pozbawione ogrodzeń ochronnych i typowych przejść dla zwierząt. Powyższe uwarunkowania umożliwiają przemieszczanie się zwierząt po powierzchni jezdni (tzw. przejścia po powierzchni drogi) w poprzek większości dróg krajowych. Jest to podstawowa metoda zachowania łączności ekologicznej w obszarach przecinanych przez drogi bez ogrodzeń a jej skuteczność zależy od natężenia ruchu pojazdów oraz obecności dodatkowych barier fizycznych utrudniających zwierzętom migracje (np. głębokie rowy, bariery energochłonne).
Najsilniejsze oddziaływanie barierowe dotyczy dróg o natężeniu ruchu > 10 tys. poj./dobę, gdzie istnieje wysokie ryzyko kolizji z udziałem zwierząt, dodatkowo duża część osobników jest odstraszana w wyniku silnych emisji hałasu i innych zanieczyszczeń drogowych – przez co unikają otoczenia dróg i prób ich przekraczania. Szczegółowa analiza kolizji dróg krajowych o najwyższym natężeniu ruchu z siecią korytarzy ekologicznych i siedlisk fauny pozwoliła na wskazanie 20 najbardziej konfliktowych odcinków dla zachowania łączności ekologicznej. Drogi te przecinają korytarze ekologiczne o znaczeniu paneuropejskim i krajowym na łącznej długości ok. 998 km (tabela). Ogromna skala przestrzenna kolizji i ich lokalizacja w ważnych przyrodniczo obszarach, powodują jedno z priorytetowych zagrożeń dla ochrony różnorodności biologicznej w Polsce i Europie Środkowej. Aktualnie najsilniejsze oddziaływanie barierowe jest obserwowane w przypadku dróg krajowych, które nie posiadają alternatywnych połączeń w postaci autostrady lub drogi ekspresowej. Wraz z budową drogi szybkiego ruchu przejmuje ona główny potok pojazdów - stara droga traci użytkowników, przez co maleje jednocześnie jej barierowe oddziaływanie na środowisko. Zachowanie łączności ekologicznej wymaga wnikliwej i precyzyjnej oceny barierowego oddziaływania oraz projektowania skutecznych działań minimalizujących w przypadku prowadzenia wszelkich przedsięwzięć inwestycyjnych.
Tabela. Najbardziej konfliktowe odcinki dróg krajowych kolidujące z korytarzami ekologicznymi o znaczeniu paneuropejskim i krajowym
Droga | Odcinek | Odcinki kolizji z korytarzami ekologicznymi (km) | |
---|---|---|---|
korytarze paneuropejskie | korytarze krajowe | ||
DK10 | Szczecin-Sierpc | 100,19 | 28,59 |
DK8 | Radzymin-Budzisko | 67,54 | 34,83 |
DK11 | Koszalin-Oborniki Wlkp. | 76,96 | 14,1 |
Środa Wlkp.-Tarnowskie Góry | 25,34 | 44,3 | |
DK18 | Olszyna-Krzyżowa | 66,21 | - |
DK6 | Goleniów-Reda | 12,2 | 51,99 |
DK19 | Kraśnik-Krosno | 35,17 | 26,35 |
DK3 | Świnoujście-Szczecin | 14,34 | 42,26 |
DK9 | Radom-Rzeszów | 25,77 | 17,06 |
DK3 | Sulechów-Legnica | 15,77 | 23,05 |
DK19 | Kuźnica Biał.-Bielsk Podl. | 29,65 | 4,6 |
DK16 | Ostróda-Mrągowo | 8,46 | 24,34 |
DK12 | Piotrków Tryb-Lublin | 3,7 | 26,92 |
DK2 | Warszawa-Terespol | 7,43 | 22,93 |
DK5 | Nowe Marzy- Gniezno | 14,69 | 15,01 |
DK50 | Góra Kalwaria-Łochów | - | 25,67 |
DK74 | Piotrków Tryb.-Kielce | 23,33 | 2,2 |
DK28 | Wadowice-Limanowa | 0,75 | 21,49 |
DK7 | Nidzica-Skarżysko-Kamienna | 7,25 | 16,98 |
DK55 | Malbork-Grudziądz | 21,91 | - |