Kolizje planowanej sieci dróg
Szczegółowa analiza kolizji planowanej do realizacji sieci dróg szybkiego ruchu (do 2020 r.) z siecią korytarzy ekologicznych i siedlisk fauny pozwoliła na wskazanie 30 najbardziej konfliktowych odcinków dla zachowania łączności ekologicznej. Drogi te przecinają korytarze ekologiczne o znaczeniu paneuropejskim i krajowym na łącznej długości ok. 1010 km (tabela).
Większość dróg szybkiego ruchu wyposażona będzie w przejścia dla zwierząt, które spowodują częściowe zachowanie łączności ekologicznej w obszarze przecinanych siedlisk i korytarzy. W oparciu o dotychczasowe doświadczenia w zakresie skuteczności i poprawności projektowania przejść, można założyć, że niestety nie wszystkie odcinki dróg będą posiadały właściwe rozwiązania minimalizujące barierowe oddziaływania. Jeśli nadal obserwowane będą istotne błędy przy projektowaniu i budowie przejść to kolizje sieci drogowej z korytarzami ekologicznymi pozostaną jednym z priorytetowych zagrożeń dla ochrony różnorodności biologicznej w skali krajowej i kontynentalnej. W poniższej tabeli zestawione zostały najbardziej konfliktowe odcinki planowanych i budowanych obecnie dróg szybkiego ruchu – uwzględniono drogi przecinające korytarze ekologiczne na najdłuższych odcinkach oraz kolidujące z kluczowymi odnogami korytarzy.
Tabela. Najbardziej konfliktowe odcinki planowanych i budowanych dróg szybkiego ruchu kolidujące z korytarzami ekologicznymi o znaczeniu paneuropejskim i krajowym
Droga |
Odcinek |
Odcinki kolizji z korytarzami ekologicznymi (km) | |
---|---|---|---|
korytarze paneuropejskie |
korytarze krajowe | ||
A1 |
Tuszyn - Pyrzowice |
22,46 |
13,54 |
A2 |
Warszawa – Kukuryki |
8,7 |
40,72 |
A4 |
Rzeszów - Korczowa |
- |
16,3 |
A18 |
Olszyna – Golnice |
62,99 |
- |
S-3 |
Brzozowo - Szczecin |
17,65 |
21,17 |
Sulechów- Nowa Sól |
- |
15,38 |
|
Nowa Sól – Legnica |
13,78 |
5,7 |
|
Legnica - Lubawka |
- |
12,5 |
|
S-5 |
Bydgoszcz – Nowe Marzy |
8,54 |
20,62 |
Bydgoszcz - Żnin |
11,21 |
- |
|
Głuchowo – Kaczkowo |
- |
17,33 |
|
S-6 |
Lębork – Obwodnica Trójmiasta |
- |
12,92 |
Goleniów – Słupsk |
18,5 |
31,91 |
|
S-7 |
Miłomłyn - Olsztynek |
15,39 |
- |
Nidzica - Płońsk |
3,68 |
23,45 |
|
Radom – Skarżysko-Kamienna |
5,75 |
- |
|
Kielce - Jędrzejów |
11,74 |
- |
|
S-8 |
Wyszków - Białystok |
33,44 |
- |
S-10 |
Szczecin – Piła |
63,04 |
12,43 |
Piła – Płońsk |
27,25 |
18,26 |
|
S-11 |
Kołobrzeg –Szczecinek |
29,33 |
31,22 |
Piła – Tarnowskie Góry |
98,08 |
36,98 |
|
S-12 |
Sulejów – Kurów |
19,04 |
3,63 |
Piaski – Dorohusk |
13,84 |
- |
|
S-17 |
Piaski - Hrebenne |
20,04 |
18,06 |
S-19 |
Białystok – Międzyrzec Podlaski |
20,38 |
18,71 |
Kraśnik – Stobierna |
27,32 |
- |
|
Lutoryż - Barwinek |
21,75 |
- |
|
S-61 |
Ostrów Mazowiecka – Budzisko |
26,74 |
25,59 |
S-74 |
Piotrków Trybunalski – Opatów |
12,86 |
- |