Kolizje planowanej sieci dróg

Szczegółowa analiza kolizji planowanej do realizacji sieci dróg szybkiego ruchu (do 2020 r.) z siecią korytarzy ekologicznych i siedlisk fauny pozwoliła na wskazanie 30 najbardziej konfliktowych odcinków dla zachowania łączności ekologicznej. Drogi te przecinają korytarze ekologiczne o znaczeniu paneuropejskim i krajowym na łącznej długości ok. 1010 km (tabela).


Wilk to gatunek o bardzo dużym zasięgu i dynamice przemieszczania się, przez co jest szczególnie zagrożony negatywnym oddziaływaniem barier ekologicznych wynikających z rozbudowy sieci dróg szybkiego ruchu. Fot. Jacek Więckowski
Wilk to gatunek o bardzo dużym zasięgu i dynamice przemieszczania się, przez co jest szczególnie zagrożony negatywnym oddziaływaniem barier ekologicznych wynikających z rozbudowy sieci dróg szybkiego ruchu. Fot. Jacek Więckowski

Większość dróg szybkiego ruchu wyposażona będzie w przejścia dla zwierząt, które spowodują częściowe zachowanie łączności ekologicznej w obszarze przecinanych siedlisk i korytarzy. W oparciu o dotychczasowe doświadczenia w zakresie skuteczności i poprawności projektowania przejść, można założyć, że niestety nie wszystkie odcinki dróg będą posiadały właściwe rozwiązania minimalizujące barierowe oddziaływania. Jeśli nadal obserwowane będą istotne błędy przy projektowaniu i budowie przejść to kolizje sieci drogowej z korytarzami ekologicznymi pozostaną jednym z priorytetowych zagrożeń dla ochrony różnorodności biologicznej w skali krajowej i kontynentalnej. W poniższej tabeli zestawione zostały najbardziej konfliktowe odcinki planowanych i budowanych obecnie dróg szybkiego ruchu – uwzględniono drogi przecinające korytarze ekologiczne na najdłuższych odcinkach oraz kolidujące z kluczowymi odnogami korytarzy.

Tabela. Najbardziej konfliktowe odcinki planowanych i budowanych dróg szybkiego ruchu kolidujące z korytarzami ekologicznymi o znaczeniu paneuropejskim i krajowym

Droga

Odcinek

Odcinki kolizji z korytarzami ekologicznymi (km)

korytarze paneuropejskie

korytarze krajowe

A1

Tuszyn - Pyrzowice

22,46

13,54

A2

Warszawa – Kukuryki

8,7

40,72

A4

Rzeszów - Korczowa

-

16,3

A18

Olszyna – Golnice

62,99

-

S-3

Brzozowo - Szczecin

17,65

21,17

Sulechów- Nowa Sól

-

15,38

Nowa Sól – Legnica

13,78

5,7

Legnica - Lubawka

-

12,5

S-5

Bydgoszcz – Nowe Marzy

8,54

20,62

Bydgoszcz - Żnin

11,21

-

Głuchowo – Kaczkowo

-

17,33

S-6

Lębork – Obwodnica Trójmiasta

-

12,92

Goleniów – Słupsk

18,5

31,91

S-7

Miłomłyn - Olsztynek

15,39

-

Nidzica - Płońsk

3,68

23,45

Radom – Skarżysko-Kamienna

5,75

-

Kielce - Jędrzejów

11,74

-

S-8

Wyszków - Białystok

33,44

-

S-10

Szczecin – Piła

63,04

12,43

Piła – Płońsk

27,25

18,26

S-11

Kołobrzeg –Szczecinek

29,33

31,22

Piła – Tarnowskie Góry

98,08

36,98

S-12

Sulejów – Kurów

19,04

3,63

Piaski – Dorohusk

13,84

-

S-17

Piaski - Hrebenne

20,04

18,06

S-19

Białystok – Międzyrzec Podlaski

20,38

18,71

Kraśnik – Stobierna

27,32

-

Lutoryż - Barwinek

21,75

-

S-61

Ostrów Mazowiecka – Budzisko

26,74

25,59

S-74

Piotrków Trybunalski – Opatów

12,86

-

 

Mówi ekspert

Izolacja i fragmentacja siedlisk jest tym elementem, który najbardziej zagraża zwierzętom

prof. dr hab. Włodzimierz Jędrzejewski

Zakład Badania Ssaków PAN

Pomóż nam chronić przyrodę

Przejścia dolne