Kolizje istniejącej sieci dróg szybkiego ruchu z korytarzami ekologicznymi
Sieć dróg szybkiego ruchu w Polsce powstaje od ponad 20 lat a zakończenie budowy planowane jest do 2025 r. Autostrady i drogi ekspresowe posiadają z zasady ogrodzenia ochronne, co powoduje, że tworzą one całkowite bariery ekologiczne dla zwierząt lądowych – bez względu na natężenie ruchu pojazdów i konstrukcję drogi.
Szczegółowa analiza kolizji istniejącej obecnie sieci dróg szybkiego ruchu (wrzesień 2015) z siecią korytarzy ekologicznych i siedlisk fauny pozwoliła na wskazanie 20 najbardziej konfliktowych odcinków dla zachowania łączności ekologicznej. Drogi te przecinają korytarze ekologiczne o znaczeniu paneuropejskim i krajowym na łącznej długości ok. 481 km (tabela). Większość dróg szybkiego ruchu wyposażona jest w rozwiązania służące minimalizacji oddziaływań barierowych (głównie w postaci przejść dla zwierząt), które powodują częściowe zachowanie łączności ekologicznej w obszarze przecinanych siedlisk i korytarzy. Działania minimalizujące odznaczają się różną skutecznością i niestety nie wszystkie odcinki istniejących dróg posiadają właściwe rozwiązania chroniące ciągłość środowiska. Przejścia dla zwierząt są często niedostosowane do wymagań fauny a ich liczba jest zbyt mała, rzadko budowane są w Polsce mosty krajobrazowe służące zachowaniu ciągłości priorytetowych siedlisk i służące wszystkim gatunkom zwierząt i roślin – w efekcie kolizje sieci drogowej z korytarzami ekologicznymi pozostają jednym z priorytetowych zagrożeń dla ochrony różnorodności biologicznej w skali krajowej i kontynentalnej. W poniższej tabeli (tabela) zestawione zostały najbardziej konfliktowe odcinki istniejących dróg szybkiego ruchu – uwzględniono drogi przecinające korytarze ekologiczne na najdłuższych odcinkach oraz kolidujące z kluczowymi odnogami korytarzy.
Tabela. Najbardziej konfliktowe odcinki istniejących dróg szybkiego ruchu kolidujące z korytarzami ekologicznymi o znaczeniu paneuropejskim i krajowym
Droga |
Odcinek |
Odcinki kolizji z korytarzami ekologicznymi (km) | |
---|---|---|---|
korytarze paneuropejskie |
korytarze krajowe | ||
A1 |
Swarożyn-Lisewo |
47,57 |
1,2 |
Lubicz Dolny-Kowal |
16,27 |
2,63 |
|
A2 |
Świecko-Nowy Tomyśl |
40,96 |
53,52 |
Słupca-Wartkowice |
|
45,15 |
|
A4 |
Zgorzelec-Krzywa |
|
36,1 |
Brzeg-Krapkowice |
|
24,22 |
|
Nogowczyce-Kleszczów |
|
11,1 |
|
Niepołomice-Tarnów |
|
7,9 |
|
Tarnów-Rzeszów |
|
23,3 |
|
S-3 |
Goleniów-Gryfino |
|
26,13 |
Pyrzyce-Gorzów Wlkp. |
12,17 |
8,9 |
|
Gorzów Wlkp.-Świebodzin |
19,92 |
18,11 |
|
S-5 |
Kaczkowo-Korzeńsko |
4,21 |
|
S-7 |
Olsztynek-Nidzica |
8,90 |
|
Skarżysko-Kamienna-Chęciny |
6,75 |
2,86 |
|
Myślenice-Lubień |
4,25 |
|
|
S-8 |
Wrocław-Zduńska Wola |
12,37 |
24,14 |
Radzymin-Wyszków |
|
10,69 |
|
Jeżewo-Białystok |
|
10,19 |
|
S-69 |
Milówka-Zwardoń |
1,62 |
|