KORYTARZE
03.11.2015
Przejścia dolne
Pracownia na rzecz Wszystkich Istot
![PNRWI logo 300x230](/uploads/media/150x150/05/7955-PNRWI%20logo%20300x230.webp?v=1-0)
![2-Typowe przejścia dolne dla średnich zwierząt o konstrukcji betonowej przy autostradzie A1, odcinek:...](/uploads/media/730x/07/5007-2_3.webp?v=1-0)
Typowe przejścia dolne dla średnich zwierząt o konstrukcji betonowej przy autostradzie A1, odcinek: Rusocin-Nowe Marzy. Obiekty tego typu są często wykorzystywane przez średnie i małe ssaki, rzadziej przez duże ssaki kopytne. Bardzo oszczędnie wykonane, ażurowe i asymetryczne ekrany przeciwolśnieniowe odznaczają się przeciętną skutecznością. Fot. Rafał T. Kurek
![3-Typowe przejścia dolne dla średnich zwierząt o konstrukcji betonowej przy autostradzie A1, odcinek:...](/uploads/media/730x/08/5008-3_5.webp?v=1-0)
Typowe przejścia dolne dla średnich zwierząt o konstrukcji betonowej przy autostradzie A1, odcinek: Rusocin-Nowe Marzy. Obiekty tego typu są często wykorzystywane przez średnie i małe ssaki, rzadziej przez duże ssaki kopytne. Bardzo oszczędnie wykonane, ażurowe i asymetryczne ekrany przeciwolśnieniowe odznaczają się przeciętną skutecznością. Fot. Rafał T. Kurek
![4-Typowe przejścia dolne dla średnich zwierząt o konstrukcji betonowej przy autostradzie A1, odcinek:...](/uploads/media/730x/09/5009-4_3.webp?v=1-0)
Typowe przejścia dolne dla średnich zwierząt o konstrukcji betonowej przy autostradzie A1, odcinek: Rusocin-Nowe Marzy. Obiekty tego typu są często wykorzystywane przez średnie i małe ssaki, rzadziej przez duże ssaki kopytne. Bardzo oszczędnie wykonane, ażurowe i asymetryczne ekrany przeciwolśnieniowe odznaczają się przeciętną skutecznością. Fot. Rafał T. Kurek
![5-Typowe przejścia dolne dla średnich zwierząt o konstrukcji betonowej przy autostradzie A1, odcinek:...](/uploads/media/730x/10/5010-5_3.webp?v=1-0)
Typowe przejścia dolne dla średnich zwierząt o konstrukcji betonowej przy autostradzie A1, odcinek: Rusocin-Nowe Marzy. Obiekty tego typu są często wykorzystywane przez średnie i małe ssaki, rzadziej przez duże ssaki kopytne. Bardzo oszczędnie wykonane, ażurowe i asymetryczne ekrany przeciwolśnieniowe odznaczają się przeciętną skutecznością. Fot. Rafał T. Kurek
![6-Typowe przejścia dolne dla średnich zwierząt o konstrukcji betonowej przy autostradzie A1, odcinek:...](/uploads/media/730x/11/5011-6_3.webp?v=1-0)
Typowe przejścia dolne dla średnich zwierząt o konstrukcji betonowej przy autostradzie A1, odcinek: Rusocin-Nowe Marzy. Obiekty tego typu są często wykorzystywane przez średnie i małe ssaki, rzadziej przez duże ssaki kopytne. Bardzo oszczędnie wykonane, ażurowe i asymetryczne ekrany przeciwolśnieniowe odznaczają się przeciętną skutecznością. Fot. Rafał T. Kurek
![7-Przejazd gospodarczy spełniający dodatkowo funkcje zespolonego przejścia dla średnich zwierząt...](/uploads/media/730x/12/5012-7_2.webp?v=1-0)
Przejazd gospodarczy spełniający dodatkowo funkcje zespolonego przejścia dla średnich zwierząt – dzięki zachowaniu gruntowej nawierzchni drogi. Fot. Rafał T. Kurek
![8-Wiadukty dla linii kolejowych o niewielkim ruchu pociągów mogą skutecznie spełniać funkcje zespolonych...](/uploads/media/730x/13/5013-8_2.webp?v=1-0)
Wiadukty dla linii kolejowych o niewielkim ruchu pociągów mogą skutecznie spełniać funkcje zespolonych przejść dla średnich i małych zwierząt, często także są wykorzystywane przez duże ssaki na co pozwala odpowiednie światło pionowe obiektów. Fot. Rafał T. Kurek
![9-Wiadukty dla linii kolejowych o niewielkim ruchu pociągów mogą skutecznie spełniać funkcje zespolonych...](/uploads/media/730x/14/5014-9_3.webp?v=1-0)
Wiadukty dla linii kolejowych o niewielkim ruchu pociągów mogą skutecznie spełniać funkcje zespolonych przejść dla średnich i małych zwierząt, często także są wykorzystywane przez duże ssaki na co pozwala odpowiednie światło pionowe obiektów. Fot. Rafał T. Kurek
![10-Wiadukty dla linii kolejowych o niewielkim ruchu pociągów mogą skutecznie spełniać funkcje zespolonych...](/uploads/media/730x/15/5015-10_2.webp?v=1-0)
Wiadukty dla linii kolejowych o niewielkim ruchu pociągów mogą skutecznie spełniać funkcje zespolonych przejść dla średnich i małych zwierząt, często także są wykorzystywane przez duże ssaki na co pozwala odpowiednie światło pionowe obiektów. Fot. Rafał T. Kurek
![11-Dolne przejścia dla dużych zwierząt po autostradą A1, odcinek: Czerniewice-Odolion oraz drogą...](/uploads/media/730x/16/5016-11_2.webp?v=1-0)
Dolne przejścia dla dużych zwierząt po autostradą A1, odcinek: Czerniewice-Odolion oraz drogą DK91 – przykład obiektów zsynchronizowanych dla minimalizacji oddziaływań skumulowanych. Przejścia posiadają solidnie wykonane ekrany oraz prawidłowe zagospodarowanie powierzchni. Fot. Rafał T. Kurek
![12-Dolne przejścia dla dużych zwierząt po autostradą A1, odcinek: Czerniewice-Odolion oraz drogą...](/uploads/media/730x/17/5017-12_2.webp?v=1-0)
Dolne przejścia dla dużych zwierząt po autostradą A1, odcinek: Czerniewice-Odolion oraz drogą DK91 – przykład obiektów zsynchronizowanych dla minimalizacji oddziaływań skumulowanych. Przejścia posiadają solidnie wykonane ekrany oraz prawidłowe zagospodarowanie powierzchni. Fot. Rafał T. Kurek
![13-Dolne przejścia dla dużych zwierząt po autostradą A1, odcinek: Czerniewice-Odolion oraz drogą...](/uploads/media/730x/18/5018-13_2.webp?v=1-0)
Dolne przejścia dla dużych zwierząt po autostradą A1, odcinek: Czerniewice-Odolion oraz drogą DK91 – przykład obiektów zsynchronizowanych dla minimalizacji oddziaływań skumulowanych. Przejścia posiadają solidnie wykonane ekrany oraz prawidłowe zagospodarowanie powierzchni. Fot. Rafał T. Kurek
![14-Dolne przejścia dla dużych zwierząt po autostradą A1, odcinek: Czerniewice-Odolion oraz drogą...](/uploads/media/730x/19/5019-14_2.webp?v=1-0)
Dolne przejścia dla dużych zwierząt po autostradą A1, odcinek: Czerniewice-Odolion oraz drogą DK91 – przykład obiektów zsynchronizowanych dla minimalizacji oddziaływań skumulowanych. Przejścia posiadają solidnie wykonane ekrany oraz prawidłowe zagospodarowanie powierzchni. Fot. Rafał T. Kurek
![15-Dolne przejścia dla dużych zwierząt po autostradą A1, odcinek: Czerniewice-Odolion oraz drogą...](/uploads/media/730x/20/5020-15_2.webp?v=1-0)
Dolne przejścia dla dużych zwierząt po autostradą A1, odcinek: Czerniewice-Odolion oraz drogą DK91 – przykład obiektów zsynchronizowanych dla minimalizacji oddziaływań skumulowanych. Przejścia posiadają solidnie wykonane ekrany oraz prawidłowe zagospodarowanie powierzchni. Fot. Rafał T. Kurek
![16-Dolne przejście dla średnich zwierząt pod autostradą A1, odcinek: Czerniewice-Odolion. Przejście...](/uploads/media/730x/21/5021-16_3.webp?v=1-0)
Dolne przejście dla średnich zwierząt pod autostradą A1, odcinek: Czerniewice-Odolion. Przejście posiadają solidnie wykonane ekrany oraz prawidłowe zagospodarowanie powierzchni. Fot. Rafał T. Kurek
![17-Dolne przejście dla dużych zwierząt po autostradą A1, odcinek: Czerniewice-Odolion wraz z prawidłowo...](/uploads/media/730x/22/5022-17_3.webp?v=1-0)
Dolne przejście dla dużych zwierząt po autostradą A1, odcinek: Czerniewice-Odolion wraz z prawidłowo zagospodarowanym otoczeniem. Drogi w sąsiedztwie przejść powinny mieć nawierzchnię gruntową ew. umocnioną kruszywem. Fot. Rafał T. Kurek
![18-Przejście dolne dla średnich zwierząt zespolone z drogą gospodarczą pod autostradą A1, odcinek:...](/uploads/media/730x/23/5023-18_3.webp?v=1-0)
Przejście dolne dla średnich zwierząt zespolone z drogą gospodarczą pod autostradą A1, odcinek: Czerniewice-Odolion – droga na powierzchni przejścia posiada właściwą nawierzchnię i wykorzystywana jest jedynie przez służby utrzymaniowe oraz leśników. Fot. Rafał T. Kurek
![19-Przejście dolne dla średnich zwierząt zespolone z drogą gospodarczą pod autostradą A1, odcinek:...](/uploads/media/730x/24/5024-19_3.webp?v=1-0)
Przejście dolne dla średnich zwierząt zespolone z drogą gospodarczą pod autostradą A1, odcinek: Czerniewice-Odolion – droga na powierzchni przejścia posiada właściwą nawierzchnię i wykorzystywana jest jedynie przez służby utrzymaniowe oraz leśników. Fot. Rafał T. Kurek
![20-Przejście dolne dla dużych zwierząt zespolone z drogą dojazdową pod autostradą A1, odcinek: Czerniewice-Odolion](/uploads/media/730x/00/5025-20_3.webp?v=1-0)
Przejście dolne dla dużych zwierząt zespolone z drogą dojazdową pod autostradą A1, odcinek: Czerniewice-Odolion – droga na powierzchni przejścia posiada nawierzchnię asfaltową co jest niewłaściwym rozwiązaniem ale duże rozmiary przejścia (szeroka strefa wydzielona dla zwierząt) i niewielkie natężenie ruchu sprawiają, że może być ono funkcjonalne. Fot. Rafał T. Kurek
![21-Przejścia dla średnich zwierząt pod autostradą A1, odcinek: Czerniewice-Nowe Marzy](/uploads/media/730x/01/5026-21_3.webp?v=1-0)
Przejścia dla średnich zwierząt pod autostradą A1, odcinek: Czerniewice-Nowe Marzy. Zagospodarowanie przejść jest dość ubogie, ale wystarczające dla obszarów z dominacją gruntów rolnych, asymetryczne ekrany to rozwiązanie o przeciętnej skuteczności. Fot. Rafał T. Kurek
![22-Przejścia dla średnich zwierząt pod autostradą A1, odcinek: Czerniewice-Nowe Marzy](/uploads/media/730x/02/5027-22_3.webp?v=1-0)
Przejścia dla średnich zwierząt pod autostradą A1, odcinek: Czerniewice-Nowe Marzy. Zagospodarowanie przejść jest dość ubogie, ale wystarczające dla obszarów z dominacją gruntów rolnych, asymetryczne ekrany to rozwiązanie o przeciętnej skuteczności. Fot. Rafał T. Kurek
![23-Przejście dolne dla dużych zwierząt zespolone z drogą krajową DK55 pod autostradą A1, odcinek:...](/uploads/media/730x/03/5028-23_3.webp?v=1-0)
Przejście dolne dla dużych zwierząt zespolone z drogą krajową DK55 pod autostradą A1, odcinek: Czerniewice-Nowe Marzy. Pomimo korzystnego zagospodarowania stref przeznaczonych dla zwierząt, obiekt należy ocenić negatywnie – duży ruch na drodze krajowej odstrasza zwierzęta, dodatkowo wysokie jest ryzyko kolizji ze zwierzętami pod przejściem i w jego otoczeniu. Fot. Rafał T. Kurek
![24-Przejście dolne dla dużych zwierząt zespolone z drogą krajową DK55 pod autostradą A1, odcinek:...](/uploads/media/730x/04/5029-24_2.webp?v=1-0)
Przejście dolne dla dużych zwierząt zespolone z drogą krajową DK55 pod autostradą A1, odcinek: Czerniewice-Nowe Marzy. Pomimo korzystnego zagospodarowania stref przeznaczonych dla zwierząt, obiekt należy ocenić negatywnie – duży ruch na drodze krajowej odstrasza zwierzęta, dodatkowo wysokie jest ryzyko kolizji ze zwierzętami pod przejściem i w jego otoczeniu. Fot. Rafał T. Kurek
![25-Wiadukt dla linii kolejowej o małym ruchu pociągów pod autostradą A1, odcinek: Czerniewice-Nowe...](/uploads/media/730x/05/5030-25_2.webp?v=1-0)
Wiadukt dla linii kolejowej o małym ruchu pociągów pod autostradą A1, odcinek: Czerniewice-Nowe Marzy – skutecznie spełnia funkcje zespolonego przejścia dla średnich i małych zwierząt, sporadycznie może być wykorzystywane przez duże ssaki na co pozwala odpowiednie światło pionowe. Fot. Rafał T. Kurek
![26-Wiadukt dla linii kolejowej o małym ruchu pociągów pod autostradą A1, odcinek: Czerniewice-Nowe...](/uploads/media/730x/06/5031-26_2.webp?v=1-0)
Wiadukt dla linii kolejowej o małym ruchu pociągów pod autostradą A1, odcinek: Czerniewice-Nowe Marzy – skutecznie spełnia funkcje zespolonego przejścia dla średnich i małych zwierząt, sporadycznie może być wykorzystywane przez duże ssaki na co pozwala odpowiednie światło pionowe. Fot. Rafał T. Kurek
![27-Przejście dolne dla średnich zwierząt zespolone z ciekiem i drogą dojazdową pod autostradą A2,...](/uploads/media/730x/07/5032-27_2.webp?v=1-0)
Przejście dolne dla średnich zwierząt zespolone z ciekiem i drogą dojazdową pod autostradą A2, odcinek: Poznań-Września. Obiekt o skrajnie ubogim zagospodarowaniu, brak ekranowania, ogrodzeń naprowadzających, duża ilość odsłoniętych powierzchni betonowych mogących odstraszać zwierzęta. Fot. Rafał T. Kurek
![28-Przejście dolne dla średnich zwierząt zespolone z ciekiem i drogą dojazdową pod autostradą A2,...](/uploads/media/730x/08/5033-28_2.webp?v=1-0)
Przejście dolne dla średnich zwierząt zespolone z ciekiem i drogą dojazdową pod autostradą A2, odcinek: Poznań-Września. Obiekt o skrajnie ubogim zagospodarowaniu, brak ekranowania, ogrodzeń naprowadzających, duża ilość odsłoniętych powierzchni betonowych mogących odstraszać zwierzęta. Fot. Rafał T. Kurek
![29-Przejście dolne dla średnich zwierząt zespolone z ciekiem pod autostradą A2, odcinek: Poznań-Września...](/uploads/media/730x/09/5034-29_2.webp?v=1-0)
Przejście dolne dla średnich zwierząt zespolone z ciekiem pod autostradą A2, odcinek: Poznań-Września. Powierzchnia przejścia ubogo zagospodarowana, brak ekranowania i ogrodzeń naprowadzających, ale koryto cieku pozostawiono w korzystnej postaci - bez umocnień, w naturalnym przebiegu. Fot. Rafał T. Kurek
![30-Przejścia dolne dla średnich zwierząt zespolone z ciekami w ciągu autostrady A2, odcinek: Września-Konin...](/uploads/media/730x/10/5035-30_2.webp?v=1-0)
Przejścia dolne dla średnich zwierząt zespolone z ciekami w ciągu autostrady A2, odcinek: Września-Konin – obiekty o ubogim zagospodarowaniu, braku ekranowania i półkach zwykle niedostosowanych do potrzeb średnich ssaków. Fot. Rafał T. Kurek
![31-Przejścia dolne dla średnich zwierząt zespolone z ciekami w ciągu autostrady A2, odcinek: Września-Konin...](/uploads/media/730x/11/5036-31_2.webp?v=1-0)
Przejścia dolne dla średnich zwierząt zespolone z ciekami w ciągu autostrady A2, odcinek: Września-Konin – obiekty o ubogim zagospodarowaniu, braku ekranowania i półkach zwykle niedostosowanych do potrzeb średnich ssaków. Fot. Rafał T. Kurek
![32-Przejścia dolne dla średnich zwierząt zespolone z ciekami w ciągu autostrady A2, odcinek: Września-Konin...](/uploads/media/730x/12/5037-32_2.webp?v=1-0)
Przejścia dolne dla średnich zwierząt zespolone z ciekami w ciągu autostrady A2, odcinek: Września-Konin – obiekty o ubogim zagospodarowaniu, braku ekranowania i półkach zwykle niedostosowanych do potrzeb średnich ssaków. Fot. Rafał T. Kurek
![33-Przejścia dolne dla średnich zwierząt zespolone z ciekami w ciągu autostrady A2, odcinek: Września-Konin...](/uploads/media/730x/13/5038-33_2.webp?v=1-0)
Przejścia dolne dla średnich zwierząt zespolone z ciekami w ciągu autostrady A2, odcinek: Września-Konin – obiekty o ubogim zagospodarowaniu, braku ekranowania i półkach zwykle niedostosowanych do potrzeb średnich ssaków. Fot. Rafał T. Kurek
![34-Przejścia dolne zespolone z przejazdami gospodarczymi pod autostradą A2, odcinek: Nowy Tomyśl-Świecko...](/uploads/media/730x/14/5039-34_2.webp?v=1-0)
Przejścia dolne zespolone z przejazdami gospodarczymi pod autostradą A2, odcinek: Nowy Tomyśl-Świecko – obiekty o wymiarach wystarczających dla ssaków kopytnych, jednak przez brak ekranowania, betonowe umocnienia skarp i często utrudnione dojście, ich potencjały ekologiczny nie jest w pełni wykorzystany. Fot. Rafał T. Kurek
![35-Przejścia dolne zespolone z przejazdami gospodarczymi pod autostradą A2, odcinek: Nowy Tomyśl-Świecko...](/uploads/media/730x/15/5040-35_2.webp?v=1-0)
Przejścia dolne zespolone z przejazdami gospodarczymi pod autostradą A2, odcinek: Nowy Tomyśl-Świecko – obiekty o wymiarach wystarczających dla ssaków kopytnych, jednak przez brak ekranowania, betonowe umocnienia skarp i często utrudnione dojście, ich potencjały ekologiczny nie jest w pełni wykorzystany. Fot. Rafał T. Kurek
![36-Przejścia dolne zespolone z przejazdami gospodarczymi pod autostradą A2, odcinek: Nowy Tomyśl-Świecko...](/uploads/media/730x/16/5041-36_2.webp?v=1-0)
Przejścia dolne zespolone z przejazdami gospodarczymi pod autostradą A2, odcinek: Nowy Tomyśl-Świecko – obiekty o wymiarach wystarczających dla ssaków kopytnych, jednak przez brak ekranowania, betonowe umocnienia skarp i często utrudnione dojście, ich potencjały ekologiczny nie jest w pełni wykorzystany. Fot. Rafał T. Kurek
![37-Przejścia dolne zespolone z przejazdami gospodarczymi pod autostradą A2, odcinek: Nowy Tomyśl-Świecko...](/uploads/media/730x/17/5042-37_2.webp?v=1-0)
Przejścia dolne zespolone z przejazdami gospodarczymi pod autostradą A2, odcinek: Nowy Tomyśl-Świecko – obiekty o wymiarach wystarczających dla ssaków kopytnych, jednak przez brak ekranowania, betonowe umocnienia skarp i często utrudnione dojście, ich potencjały ekologiczny nie jest w pełni wykorzystany. Fot. Rafał T. Kurek
![38-Przejścia dolne zespolone z przejazdami gospodarczymi pod autostradą A2, odcinek: Nowy Tomyśl-Świecko...](/uploads/media/730x/18/5043-38_2.webp?v=1-0)
Przejścia dolne zespolone z przejazdami gospodarczymi pod autostradą A2, odcinek: Nowy Tomyśl-Świecko – obiekty o wymiarach wystarczających dla ssaków kopytnych, jednak przez brak ekranowania, betonowe umocnienia skarp i często utrudnione dojście, ich potencjały ekologiczny nie jest w pełni wykorzystany. Fot. Rafał T. Kurek
![39-Przejścia dolne zespolone z przejazdami gospodarczymi pod autostradą A2, odcinek: Nowy Tomyśl-Świecko...](/uploads/media/730x/19/5044-39_2.webp?v=1-0)
Przejścia dolne zespolone z przejazdami gospodarczymi pod autostradą A2, odcinek: Nowy Tomyśl-Świecko – obiekty o wymiarach wystarczających dla ssaków kopytnych, jednak przez brak ekranowania, betonowe umocnienia skarp i często utrudnione dojście, ich potencjały ekologiczny nie jest w pełni wykorzystany. Fot. Rafał T. Kurek
![40-Przejścia dolne zespolone z przejazdami gospodarczymi pod autostradą A2, odcinek: Nowy Tomyśl-Świecko...](/uploads/media/730x/20/5045-40_2.webp?v=1-0)
Przejścia dolne zespolone z przejazdami gospodarczymi pod autostradą A2, odcinek: Nowy Tomyśl-Świecko – obiekty o wymiarach wystarczających dla ssaków kopytnych, jednak przez brak ekranowania, betonowe umocnienia skarp i często utrudnione dojście, ich potencjały ekologiczny nie jest w pełni wykorzystany. Fot. Rafał T. Kurek
![41-Przejścia dolne zespolone z przejazdami gospodarczymi pod autostradą A2, odcinek: Nowy Tomyśl-Świecko...](/uploads/media/730x/21/5046-41_2.webp?v=1-0)
Przejścia dolne zespolone z przejazdami gospodarczymi pod autostradą A2, odcinek: Nowy Tomyśl-Świecko – obiekty o wymiarach wystarczających dla ssaków kopytnych, jednak przez brak ekranowania, betonowe umocnienia skarp i często utrudnione dojście, ich potencjały ekologiczny nie jest w pełni wykorzystany. Fot. Rafał T. Kurek
![42-Most na rzeką w ciągu autostrady A2, odcinek: Nowy Tomyśl-Świecko spełniający funkcje zespolonego...](/uploads/media/730x/22/5047-42_2.webp?v=1-0)
Most na rzeką w ciągu autostrady A2, odcinek: Nowy Tomyśl-Świecko spełniający funkcje zespolonego przejścia dla średnich zwierząt – kolejny przykład niepełnego wykorzystania potencjału obiektu – przez brak ekranów i drastyczną przebudowę koryta cieku. Fot. Rafał T. Kurek
![43-Przejście dolne dla dużych zwierząt zespolone z drogą serwisową w ciągu autostrady A2, odcinek:...](/uploads/media/730x/23/5048-43_2.webp?v=1-0)
Przejście dolne dla dużych zwierząt zespolone z drogą serwisową w ciągu autostrady A2, odcinek: Konin-Koło – obiekt o dobrze dobranych parametrach, jednak jego efektywność ogranicza asfaltowa nawierzchnia drogi oraz jaskrawa kolorystyka ekranów akustycznych, która odstrasza kluczowe gatunki dużych ssaków. Fot. Rafał T. Kurek
![44-Przejście dolne dla dużych zwierząt zespolone z drogą serwisową w ciągu autostrady A2, odcinek:...](/uploads/media/730x/24/5049-44_2.webp?v=1-0)
Przejście dolne dla dużych zwierząt zespolone z drogą serwisową w ciągu autostrady A2, odcinek: Konin-Koło – obiekt o dobrze dobranych parametrach, jednak jego efektywność ogranicza asfaltowa nawierzchnia drogi oraz jaskrawa kolorystyka ekranów akustycznych, która odstrasza kluczowe gatunki dużych ssaków. Fot. Rafał T. Kurek
![45-Przejście dolne dla dużych zwierząt zespolone z ciekiem i drogą serwisową w ciągu autostrady...](/uploads/media/730x/00/5050-45_2.webp?v=1-0)
Przejście dolne dla dużych zwierząt zespolone z ciekiem i drogą serwisową w ciągu autostrady A4, odcinek: Zgorzelec-Krzyżowa – obiekt o dobrze dobranych parametrach, jednak pozbawiony ekranów i posiadający zbiorniki retencyjne ograniczające dostęp do części jego powierzchni. Zastosowanie odblaskowych pasów zwiększających widoczność ogrodzeń dla kuraków, jest dyskusyjna w przypadku innych zwierząt – może odstraszać kluczowe gatunki dużych ssaków. Fot. Rafał T. Kurek
![46-Przejście dolne dla dużych zwierząt zespolone z ciekiem i drogą serwisową w ciągu autostrady...](/uploads/media/730x/01/5051-46_2.webp?v=1-0)
Przejście dolne dla dużych zwierząt zespolone z ciekiem i drogą serwisową w ciągu autostrady A4, odcinek: Zgorzelec-Krzyżowa – obiekt o dobrze dobranych parametrach, jednak pozbawiony ekranów i posiadający zbiorniki retencyjne ograniczające dostęp do części jego powierzchni. Zastosowanie odblaskowych pasów zwiększających widoczność ogrodzeń dla kuraków, jest dyskusyjna w przypadku innych zwierząt – może odstraszać kluczowe gatunki dużych ssaków. Fot. Rafał T. Kurek
![47-Przejścia dla dużych zwierząt zespolone z drogami dojazdowymi przy drodze ekspresowej S-3, odcinek:...](/uploads/media/730x/02/5052-47_3.webp?v=1-0)
Przejścia dla dużych zwierząt zespolone z drogami dojazdowymi przy drodze ekspresowej S-3, odcinek: Szczecin-Pyrzyce. Lokalizacja przejść jest bardzo dobra, nawierzchnia dróg została prawidłowo zaprojektowana, jedynym mankamentem jest brak ekranowania emisji drogowych. Fot. Rafał T. Kurek
![48-Przejścia dla dużych zwierząt zespolone z drogami dojazdowymi przy drodze ekspresowej S-3, odcinek:...](/uploads/media/730x/03/5053-48_3.webp?v=1-0)
Przejścia dla dużych zwierząt zespolone z drogami dojazdowymi przy drodze ekspresowej S-3, odcinek: Szczecin-Pyrzyce. Lokalizacja przejść jest bardzo dobra, nawierzchnia dróg została prawidłowo zaprojektowana, jedynym mankamentem jest brak ekranowania emisji drogowych. Fot. Rafał T. Kurek
![49-Przejścia dla dużych zwierząt zespolone z drogami dojazdowymi przy drodze ekspresowej S-3, odcinek:...](/uploads/media/730x/04/5054-49_3.webp?v=1-0)
Przejścia dla dużych zwierząt zespolone z drogami dojazdowymi przy drodze ekspresowej S-3, odcinek: Szczecin-Pyrzyce. Lokalizacja przejść jest bardzo dobra, nawierzchnia dróg została prawidłowo zaprojektowana, jedynym mankamentem jest brak ekranowania emisji drogowych. Fot. Rafał T. Kurek
![50-Przejście dla średnich zwierząt zespolone z drogą publiczną DW119 w ciągu drogi ekspresowej S-3, odcinek: Szczecin-Pyrzyce](/uploads/media/730x/05/5055-50_2.webp?v=1-0)
Przejście dla średnich zwierząt zespolone z drogą publiczną DW119 w ciągu drogi ekspresowej S-3, odcinek: Szczecin-Pyrzyce. Pomimo stosunkowo korzystnego zagospodarowania stref przeznaczonych dla zwierząt, obiekt należy ocenić negatywnie – duży ruch na drodze wojewódzkiej odstrasza zwierzęta, dodatkowo wysokie jest ryzyko kolizji ze zwierzętami pod przejściem i w jego otoczeniu. Fot. Rafał T. Kurek
![51-Przejście dla średnich zwierząt zespolone z drogą publiczną DW119 w ciągu drogi ekspresowej S-3, odcinek: Szczecin-Pyrzyce](/uploads/media/730x/06/5056-51_2.webp?v=1-0)
Przejście dla średnich zwierząt zespolone z drogą publiczną DW119 w ciągu drogi ekspresowej S-3, odcinek: Szczecin-Pyrzyce. Pomimo stosunkowo korzystnego zagospodarowania stref przeznaczonych dla zwierząt, obiekt należy ocenić negatywnie – duży ruch na drodze wojewódzkiej odstrasza zwierzęta, dodatkowo wysokie jest ryzyko kolizji ze zwierzętami pod przejściem i w jego otoczeniu. Fot. Rafał T. Kurek
![52-Przejścia dolne dla średnich zwierząt pod drogą krajową DK 3 (obwodnica Międzyzdrojów)](/uploads/media/730x/07/5057-52_2.webp?v=1-0)
Przejścia dolne dla średnich zwierząt pod drogą krajową DK 3 (obwodnica Międzyzdrojów) – dobrze zlokalizowane i zaprojektowane obiekty, w otoczeniu korzystne warunki siedliskowe jednak dostęp zwierząt jest mocno ograniczony przez liczne grodzenia wokół kępowych nasadzeń drzew i krzewów. Fot. Rafał T. Kurek
![53-Przejścia dolne dla średnich zwierząt pod drogą krajową DK 3 (obwodnica Międzyzdrojów)](/uploads/media/730x/08/5058-53_2.webp?v=1-0)
Przejścia dolne dla średnich zwierząt pod drogą krajową DK 3 (obwodnica Międzyzdrojów) – dobrze zlokalizowane i zaprojektowane obiekty, w otoczeniu korzystne warunki siedliskowe jednak dostęp zwierząt jest mocno ograniczony przez liczne grodzenia wokół kępowych nasadzeń drzew i krzewów. Fot. Rafał T. Kurek
![54-Przejścia dolne dla średnich zwierząt pod drogą krajową DK 3 (obwodnica Międzyzdrojów)](/uploads/media/730x/09/5059-54_2.webp?v=1-0)
Przejścia dolne dla średnich zwierząt pod drogą krajową DK 3 (obwodnica Międzyzdrojów) – dobrze zlokalizowane i zaprojektowane obiekty, w otoczeniu korzystne warunki siedliskowe jednak dostęp zwierząt jest mocno ograniczony przez liczne grodzenia wokół kępowych nasadzeń drzew i krzewów. Fot. Rafał T. Kurek
![55-Przejście dolne dla średnich zwierząt pod drogą ekspresową S-3, odcinek: Pyrzyce-Gorzów Wlkp....](/uploads/media/730x/10/5060-55_2.webp?v=1-0)
Przejście dolne dla średnich zwierząt pod drogą ekspresową S-3, odcinek: Pyrzyce-Gorzów Wlkp. – obiekt o skrajnie ubogim zagospodarowaniu, bez ekranów, wykorzystywany jako przejazd gospodarczy – funkcjonalność przejścia jest bardzo ograniczona nawet dla gatunków związanych z siedliskami polnymi. Fot. Rafał T. Kurek
![56-Przejście dolne dla średnich zwierząt pod drogą ekspresową S-3, odcinek: Pyrzyce-Gorzów Wlkp....](/uploads/media/730x/11/5061-56_2.webp?v=1-0)
Przejście dolne dla średnich zwierząt pod drogą ekspresową S-3, odcinek: Pyrzyce-Gorzów Wlkp. zespolone z rowem – obiekt o ubogim zagospodarowaniu i bez ekranów, funkcjonalność przejścia ogranicza dodatkowo umocniony rów, który najcenniejszą, środkową część wyłącza z użytkowania przez ssaki kopytne. Fot. Rafał T. Kurek
![57-Przejście dolne dla średnich zwierząt pod drogą ekspresową S-3, odcinek: Pyrzyce-Gorzów Wlkp....](/uploads/media/730x/12/5062-57_3.webp?v=1-0)
Przejście dolne dla średnich zwierząt pod drogą ekspresową S-3, odcinek: Pyrzyce-Gorzów Wlkp. zespolone z ciekiem – ubogie zagospodarowanie i brak ekranów ograniczają funkcjonalność przejścia. Koryto cieku silnie przebudowane, ale umocnienia wykonane zostały prawidłowo – skarpy są łagodnie nachylone i pokryte gruntem. Fot. Rafał T. Kurek
![58-Przejście dolne dla średnich zwierząt pod drogą ekspresową S-3, odcinek: Pyrzyce-Gorzów Wlkp....](/uploads/media/730x/13/5063-58_2.webp?v=1-0)
Przejście dolne dla średnich zwierząt pod drogą ekspresową S-3, odcinek: Pyrzyce-Gorzów Wlkp. zespolone z ciekiem – brak ekranów ogranicza funkcjonalność przejścia. Dostęp do przejścia utrudniają otwarte rowy oraz obiekty odwodnienia stanowiące pułapki dla małych zwierząt. Fot. Rafał T. Kurek
![59-Przejście dolne dla średnich zwierząt pod drogą ekspresową S-3, odcinek: Pyrzyce-Gorzów Wlkp....](/uploads/media/730x/14/5064-59_3.webp?v=1-0)
Przejście dolne dla średnich zwierząt pod drogą ekspresową S-3, odcinek: Pyrzyce-Gorzów Wlkp. zespolone z ciekiem – brak ekranów ogranicza funkcjonalność przejścia. Dostęp do przejścia utrudniają otwarte rowy oraz obiekty odwodnienia stanowiące pułapki dla małych zwierząt. Fot. Rafał T. Kurek
![60-Dolne przejścia dla średnich zwierząt pod drogą ekspresową S-3, odcinek: Pyrzyce-Gorzów Wlkp....](/uploads/media/730x/15/5065-60_2.webp?v=1-0)
Dolne przejścia dla średnich zwierząt pod drogą ekspresową S-3, odcinek: Pyrzyce-Gorzów Wlkp. oraz starą drogą DK3 zespolone z ciekiem – przykład obiektów zsynchronizowanych dla minimalizacji oddziaływań skumulowanych. Przejścia nie posiadają ekranów a koryto cieku jest silnie przebudowane, ale umocnienia wykonane zostały prawidłowo – skarpy są łagodnie nachylone i pokryte gruntem. Fot. Rafał T. Kurek
![61-Dolne przejścia dla średnich zwierząt pod drogą ekspresową S-3, odcinek: Pyrzyce-Gorzów Wlkp....](/uploads/media/730x/16/5066-61_2.webp?v=1-0)
Dolne przejścia dla średnich zwierząt pod drogą ekspresową S-3, odcinek: Pyrzyce-Gorzów Wlkp. oraz starą drogą DK3 zespolone z ciekiem – przykład obiektów zsynchronizowanych dla minimalizacji oddziaływań skumulowanych. Przejścia nie posiadają ekranów a koryto cieku jest silnie przebudowane, ale umocnienia wykonane zostały prawidłowo – skarpy są łagodnie nachylone i pokryte gruntem. Fot. Rafał T. Kurek
![62-Dolne przejścia dla średnich zwierząt pod drogą ekspresową S-3, odcinek: Pyrzyce-Gorzów Wlkp....](/uploads/media/730x/17/5067-62_3.webp?v=1-0)
Dolne przejścia dla średnich zwierząt pod drogą ekspresową S-3, odcinek: Pyrzyce-Gorzów Wlkp. oraz starą drogą DK3 zespolone z ciekiem – przykład obiektów zsynchronizowanych dla minimalizacji oddziaływań skumulowanych. Przejścia nie posiadają ekranów a koryto cieku jest silnie przebudowane, ale umocnienia wykonane zostały prawidłowo – skarpy są łagodnie nachylone i pokryte gruntem. Fot. Rafał T. Kurek
![63-Dolne przejścia dla średnich zwierząt pod drogą ekspresową S-3, odcinek: Pyrzyce-Gorzów Wlkp....](/uploads/media/730x/18/5068-63_2.webp?v=1-0)
Dolne przejścia dla średnich zwierząt pod drogą ekspresową S-3, odcinek: Pyrzyce-Gorzów Wlkp. oraz starą drogą DK3 zespolone z ciekiem – przykład obiektów zsynchronizowanych dla minimalizacji oddziaływań skumulowanych. Przejścia nie posiadają ekranów a koryto cieku jest silnie przebudowane, ale umocnienia wykonane zostały prawidłowo – skarpy są łagodnie nachylone i pokryte gruntem. Fot. Rafał T. Kurek
![64-Przejście dolne dla dużych zwierząt pod drogą ekspresową S-3, odcinek: Myślibórz-Gorzów Wlkp....](/uploads/media/730x/19/5069-64_3.webp?v=1-0)
Przejście dolne dla dużych zwierząt pod drogą ekspresową S-3, odcinek: Myślibórz-Gorzów Wlkp. zespolone z drogą lokalną – brak ekranów ogranicza częściowo funkcjonalność przejścia, ale duże wymiary i bardzo dobra lokalizacja powodują, że przejście jest wystarczająco intensywnie użytkowane. Zwraca uwagę, fakt zachowania gruntowej nawierzchni drogi dojazdowej do wsi. Fot. Rafał T. Kurek
![65-Przejścia dolne dla średnich zwierząt pod drogą ekspresową S-3, odcinek: Myślibórz-Gorzów Wlkp.](/uploads/media/730x/20/5070-65_1.webp?v=1-0)
Przejścia dolne dla średnich zwierząt pod drogą ekspresową S-3, odcinek: Myślibórz-Gorzów Wlkp. – brak ekranów i stosunkowo mała wysokość powodują, że obiekty wykorzystywane są głównie przez małe zwierzęta. Fot. Rafał T. Kurek
![66-Przejścia dolne dla średnich zwierząt pod drogą ekspresową S-3, odcinek: Myślibórz-Gorzów Wlkp.](/uploads/media/730x/21/5071-66_3.webp?v=1-0)
Przejścia dolne dla średnich zwierząt pod drogą ekspresową S-3, odcinek: Myślibórz-Gorzów Wlkp. – brak ekranów i stosunkowo mała wysokość powodują, że obiekty wykorzystywane są głównie przez małe zwierzęta. Fot. Rafał T. Kurek
![67-Przejścia dolne dla średnich zwierząt pod drogą ekspresową S-3, odcinek: Myślibórz-Gorzów Wlkp.](/uploads/media/730x/22/5072-67_2.webp?v=1-0)
Przejścia dolne dla średnich zwierząt pod drogą ekspresową S-3, odcinek: Myślibórz-Gorzów Wlkp. – brak ekranów i stosunkowo mała wysokość powodują, że obiekty wykorzystywane są głównie przez małe zwierzęta. Fot. Rafał T. Kurek
![68-Przejścia dolne dla średnich zwierząt pod drogą ekspresową S-3, odcinek: Myślibórz-Gorzów Wlkp.](/uploads/media/730x/23/5073-68_2.webp?v=1-0)
Przejścia dolne dla średnich zwierząt pod drogą ekspresową S-3, odcinek: Myślibórz-Gorzów Wlkp. – brak ekranów i stosunkowo mała wysokość powodują, że obiekty wykorzystywane są głównie przez małe zwierzęta. Fot. Rafał T. Kurek
![69-Przejście dolne dla średnich zwierząt zespolone z ciekiem pod drogą ekspresową S-3, odcinek: Myślibórz-Gorzów Wlkp.](/uploads/media/730x/24/5074-69_2.webp?v=1-0)
Przejście dolne dla średnich zwierząt zespolone z ciekiem pod drogą ekspresową S-3, odcinek: Myślibórz-Gorzów Wlkp. - brak ekranów oraz stosunkowo mała wysokość i szerokość półek powodują, że obiekt jest wykorzystywany głównie przez małe zwierzęta. Fot. Rafał T. Kurek
![70-Przejście dolne dla dużych zwierząt pod drogą ekspresową S-3, odcinek: Myślibórz-Gorzów Wlkp....](/uploads/media/730x/00/5075-70_1.webp?v=1-0)
Przejście dolne dla dużych zwierząt pod drogą ekspresową S-3, odcinek: Myślibórz-Gorzów Wlkp. – brak ekranów ogranicza częściowo funkcjonalność przejścia, ale duże wymiary i dobra lokalizacja powodują, że przejście jest wystarczająco intensywnie użytkowane. Fot. Rafał T. Kurek
![71-Przejście dolne dla dużych zwierząt pod drogą ekspresową S-3, odcinek: Myślibórz-Gorzów Wlkp....](/uploads/media/730x/01/5076-71.webp?v=1-0)
Przejście dolne dla dużych zwierząt pod drogą ekspresową S-3, odcinek: Myślibórz-Gorzów Wlkp. – obiekt w trakcie przebudowy obejmującej m.in. dobudowę ekranów oraz zmianę sposobu zagospodarowania powierzchni. Fot. Rafał T. Kurek
![72-Przejście dolne dla średnich zwierząt pod drogą ekspresową S-3, odcinek: Gorzów Wlkp.-Międzyrzecz...](/uploads/media/730x/02/5077-72.webp?v=1-0)
Przejście dolne dla średnich zwierząt pod drogą ekspresową S-3, odcinek: Gorzów Wlkp.-Międzyrzecz – funkcjonalny obiekt wyposażony w dobre ekrany, jaskrawy kolor ścian może odstraszać niektóre gatunki ssaków kopytnych. Fot. Rafał T. Kurek
![73-Przejścia dolne dla średnich zwierząt pod drogą ekspresową S-3, odcinek: Gorzów Wlkp.-Międzyrzecz...](/uploads/media/730x/03/5078-73.webp?v=1-0)
Przejścia dolne dla średnich zwierząt pod drogą ekspresową S-3, odcinek: Gorzów Wlkp.-Międzyrzecz zespolone z drogami gospodarczymi i dojazdowymi – dobrze zaprojektowane obiekty łączące funkcje ekologiczne i gospodarcze, wyposażone w skuteczne ekrany i drogi o nawierzchniach gruntowych. W strefach zagrożenia kolizjami z nietoperzami zastosowane zostały podwyższone ogrodzenia z siatki zwiększające pułap przelotów nad drogą. Fot. Rafał T. Kurek
![74-Przejścia dolne dla średnich zwierząt pod drogą ekspresową S-3, odcinek: Gorzów Wlkp.-Międzyrzecz...](/uploads/media/730x/04/5079-74.webp?v=1-0)
Przejścia dolne dla średnich zwierząt pod drogą ekspresową S-3, odcinek: Gorzów Wlkp.-Międzyrzecz zespolone z drogami gospodarczymi i dojazdowymi – dobrze zaprojektowane obiekty łączące funkcje ekologiczne i gospodarcze, wyposażone w skuteczne ekrany i drogi o nawierzchniach gruntowych. W strefach zagrożenia kolizjami z nietoperzami zastosowane zostały podwyższone ogrodzenia z siatki zwiększające pułap przelotów nad drogą. Fot. Rafał T. Kurek
![75-Przejścia dolne dla średnich zwierząt pod drogą ekspresową S-3, odcinek: Gorzów Wlkp.-Międzyrzecz...](/uploads/media/730x/05/5080-75.webp?v=1-0)
Przejścia dolne dla średnich zwierząt pod drogą ekspresową S-3, odcinek: Gorzów Wlkp.-Międzyrzecz zespolone z drogami gospodarczymi i dojazdowymi – dobrze zaprojektowane obiekty łączące funkcje ekologiczne i gospodarcze, wyposażone w skuteczne ekrany i drogi o nawierzchniach gruntowych. W strefach zagrożenia kolizjami z nietoperzami zastosowane zostały podwyższone ogrodzenia z siatki zwiększające pułap przelotów nad drogą. Fot. Rafał T. Kurek
![76-Przejścia dolne dla średnich zwierząt pod drogą ekspresową S-3, odcinek: Gorzów Wlkp.-Międzyrzecz...](/uploads/media/730x/06/5081-76.webp?v=1-0)
Przejścia dolne dla średnich zwierząt pod drogą ekspresową S-3, odcinek: Gorzów Wlkp.-Międzyrzecz zespolone z drogami gospodarczymi i dojazdowymi – dobrze zaprojektowane obiekty łączące funkcje ekologiczne i gospodarcze, wyposażone w skuteczne ekrany i drogi o nawierzchniach gruntowych. W strefach zagrożenia kolizjami z nietoperzami zastosowane zostały podwyższone ogrodzenia z siatki zwiększające pułap przelotów nad drogą. Fot. Rafał T. Kurek
![77-Przejścia dolne dla średnich zwierząt pod drogą ekspresową S-3, odcinek: Gorzów Wlkp.-Międzyrzecz...](/uploads/media/730x/07/5082-77.webp?v=1-0)
Przejścia dolne dla średnich zwierząt pod drogą ekspresową S-3, odcinek: Gorzów Wlkp.-Międzyrzecz zespolone z drogami gospodarczymi i dojazdowymi – dobrze zaprojektowane obiekty łączące funkcje ekologiczne i gospodarcze, wyposażone w skuteczne ekrany i drogi o nawierzchniach gruntowych. W strefach zagrożenia kolizjami z nietoperzami zastosowane zostały podwyższone ogrodzenia z siatki zwiększające pułap przelotów nad drogą. Fot. Rafał T. Kurek
![78-Przejścia dolne dla średnich zwierząt pod drogą ekspresową S-3, odcinek: Gorzów Wlkp.-Międzyrzecz...](/uploads/media/730x/08/5083-78.webp?v=1-0)
Przejścia dolne dla średnich zwierząt pod drogą ekspresową S-3, odcinek: Gorzów Wlkp.-Międzyrzecz zespolone z drogami gospodarczymi i dojazdowymi – dobrze zaprojektowane obiekty łączące funkcje ekologiczne i gospodarcze, wyposażone w skuteczne ekrany i drogi o nawierzchniach gruntowych. W strefach zagrożenia kolizjami z nietoperzami zastosowane zostały podwyższone ogrodzenia z siatki zwiększające pułap przelotów nad drogą. Fot. Rafał T. Kurek
![79-Przejścia dolne dla średnich zwierząt pod drogą ekspresową S-3, odcinek: Gorzów Wlkp.-Międzyrzecz...](/uploads/media/730x/09/5084-79.webp?v=1-0)
Przejścia dolne dla średnich zwierząt pod drogą ekspresową S-3, odcinek: Gorzów Wlkp.-Międzyrzecz zespolone z drogami gospodarczymi i dojazdowymi – dobrze zaprojektowane obiekty łączące funkcje ekologiczne i gospodarcze, wyposażone w skuteczne ekrany i drogi o nawierzchniach gruntowych. W strefach zagrożenia kolizjami z nietoperzami zastosowane zostały podwyższone ogrodzenia z siatki zwiększające pułap przelotów nad drogą. Fot. Rafał T. Kurek
![80-Przejścia dolne dla dużych zwierząt pod drogą ekspresową S-3, odcinek: Gorzów Wlkp.-Międzyrzecz...](/uploads/media/730x/10/5085-80.webp?v=1-0)
Przejścia dolne dla dużych zwierząt pod drogą ekspresową S-3, odcinek: Gorzów Wlkp.-Międzyrzecz zespolone z drogą gospodarczą – dobrze zaprojektowany obiekt, wyposażony w skuteczne ekrany i drogę o nawierzchni umocnionej kruszywem. Poprawa zagospodarowania powierzchni i otoczenia zapewni wysoką funkcjonalność dla wszystkich gatunków zwierząt. Fot. Rafał T. Kurek
![81-Przejścia dolne dla dużych zwierząt pod drogą ekspresową S-3, odcinek: Gorzów Wlkp.-Międzyrzecz...](/uploads/media/730x/11/5086-81.webp?v=1-0)
Przejścia dolne dla dużych zwierząt pod drogą ekspresową S-3, odcinek: Gorzów Wlkp.-Międzyrzecz zespolone z drogą gospodarczą – dobrze zaprojektowany obiekt, wyposażony w skuteczne ekrany i drogę o nawierzchni umocnionej kruszywem. Poprawa zagospodarowania powierzchni i otoczenia zapewni wysoką funkcjonalność dla wszystkich gatunków zwierząt. Fot. Rafał T. Kurek
![82-Przejścia dolne dla dużych zwierząt pod drogą ekspresową S-3, odcinek: Gorzów Wlkp.-Międzyrzecz...](/uploads/media/730x/12/5087-82.webp?v=1-0)
Przejścia dolne dla dużych zwierząt pod drogą ekspresową S-3, odcinek: Gorzów Wlkp.-Międzyrzecz zespolone z drogą gospodarczą – dobrze zaprojektowany obiekt, wyposażony w skuteczne ekrany i drogę o nawierzchni umocnionej kruszywem. Poprawa zagospodarowania powierzchni i otoczenia zapewni wysoką funkcjonalność dla wszystkich gatunków zwierząt. Fot. Rafał T. Kurek
![83-Wiadukt dla drogi lokalnej pod drogą ekspresową S-3, odcinek: Międzyrzecz-Sulechów](/uploads/media/730x/13/5088-83.webp?v=1-0)
Wiadukt dla drogi lokalnej pod drogą ekspresową S-3, odcinek: Międzyrzecz-Sulechów – przykład braku dostosowania obiektu do funkcji ekologicznych – po poszerzeniu stref dostępnych dla zwierząt i dobudowie ekranu można uzyskać skuteczne przejście zespolone dla średnich zwierząt. Fot. Rafał T. Kurek
![84-Przejście dolne dla średnich zwierząt pod drogą ekspresową S-7, odcinek: Pasłęk-Miłomłyn](/uploads/media/730x/14/5089-84.webp?v=1-0)
Przejście dolne dla średnich zwierząt pod drogą ekspresową S-7, odcinek: Pasłęk-Miłomłyn zespolone z rowem – obiekt bez ekranów, funkcjonalność przejścia ogranicza dodatkowo umocniony rów, który (w wyniku umocnienia skarp) najcenniejszą, środkową część wyłącza z użytkowania przez ssaki kopytne. Fot. Rafał T. Kurek
![85-Przejście dolne dla średnich zwierząt pod drogą ekspresową S-7, odcinek: Pasłęk-Miłomłyn](/uploads/media/730x/15/5090-85.webp?v=1-0)
Przejście dolne dla średnich zwierząt pod drogą ekspresową S-7, odcinek: Pasłęk-Miłomłyn zespolone z ciekiem – półki przeznaczone dla zwierząt wyłożono gabionami co powoduje znaczące ograniczenie funkcjonalności obiektu. Fot. Rafał T. Kurek
![86-Przejście dolne dla średnich zwierząt pod drogą ekspresową S-7, odcinek: Pasłęk-Miłomłyn](/uploads/media/730x/16/5091-86.webp?v=1-0)
Przejście dolne dla średnich zwierząt pod drogą ekspresową S-7, odcinek: Pasłęk-Miłomłyn zespolone z ciekiem – brak ekranów, półki przeznaczone dla zwierząt wyłożono płytami betonowymi co powoduje znaczące ograniczenie funkcjonalności obiektu. Fot. Rafał T. Kurek
![87-Przejście dolne dla średnich zwierząt pod drogą ekspresową S-7, odcinek: Pasłęk-Miłomłyn](/uploads/media/730x/17/5092-87.webp?v=1-0)
Przejście dolne dla średnich zwierząt pod drogą ekspresową S-7, odcinek: Pasłęk-Miłomłyn zespolone z ciekiem – brak ekranów, lokalizacja przy oświetlonym odcinku drogi oraz powierzchnia wyłożona płytami betonowymi powodują niską funkcjonalność obiektu. Fot. Rafał T. Kurek
![88-Nietypowe przejście dla dużych zwierząt pod drogą ekspresową S-7, odcinek: Pasłęk-Miłomłyn...](/uploads/media/730x/18/5093-88.webp?v=1-0)
Nietypowe przejście dla dużych zwierząt pod drogą ekspresową S-7, odcinek: Pasłęk-Miłomłyn – obiekt posiada wystarczające parametry, ale brak ekranów i ubogie zagospodarowanie wpływają na przeciętną funkcjonalność. Fot. Rafał T. Kurek
![89-Przejścia dolne dla dużych zwierząt pod drogą ekspresową S-7, odcinek: Miłomłyn-Pasłęk](/uploads/media/730x/19/5094-89.webp?v=1-0)
Przejścia dolne dla dużych zwierząt pod drogą ekspresową S-7, odcinek: Miłomłyn-Pasłęk zespolone z drogą gospodarczą – dobrze zaprojektowany obiekt, wyposażony w skuteczne ekrany i drogę o nawierzchni umocnionej kruszywem. Poprawy wymaga zagospodarowanie powierzchni i otoczenia oraz usunięcie bariery stalowej utrudniającej dojście dużym i średnim ssakom. Fot. Rafał T. Kurek
![90-Przejścia dolne dla dużych zwierząt pod drogą ekspresową S-7, odcinek: Miłomłyn-Pasłęk](/uploads/media/730x/20/5095-90.webp?v=1-0)
Przejścia dolne dla dużych zwierząt pod drogą ekspresową S-7, odcinek: Miłomłyn-Pasłęk zespolone z drogą gospodarczą – dobrze zaprojektowany obiekt, wyposażony w skuteczne ekrany i drogę o nawierzchni umocnionej kruszywem. Poprawy wymaga zagospodarowanie powierzchni i otoczenia oraz usunięcie bariery stalowej utrudniającej dojście dużym i średnim ssakom. Fot. Rafał T. Kurek
![91-Przejścia dolne dla średnich zwierząt pod drogą ekspresową S-7, odcinek: Miłomłyn-Pasłęk](/uploads/media/730x/21/5096-91.webp?v=1-0)
Przejścia dolne dla średnich zwierząt pod drogą ekspresową S-7, odcinek: Miłomłyn-Pasłęk w postaci dużych przepustów. Obiekty posiadają parametry na granicy dopuszczalności, dlatego ich funkcjonalność będzie zależała silnie od skuteczności ekranowania emisji drogowych i skuteczności naprowadzania zwierząt – niestety w tym zakresie nie zrobiono zbyt wiele. Fot. Rafał T. Kurek
![92-Przejścia dolne dla średnich zwierząt pod drogą ekspresową S-7, odcinek: Miłomłyn-Pasłęk](/uploads/media/730x/22/5097-92.webp?v=1-0)
Przejścia dolne dla średnich zwierząt pod drogą ekspresową S-7, odcinek: Miłomłyn-Pasłęk w postaci dużych przepustów. Obiekty posiadają parametry na granicy dopuszczalności, dlatego ich funkcjonalność będzie zależała silnie od skuteczności ekranowania emisji drogowych i skuteczności naprowadzania zwierząt – niestety w tym zakresie nie zrobiono zbyt wiele. Fot. Rafał T. Kurek
![93-Przejścia dolne dla średnich zwierząt pod drogą ekspresową S-7, odcinek: Miłomłyn-Pasłęk](/uploads/media/730x/23/5098-93.webp?v=1-0)
Przejścia dolne dla średnich zwierząt pod drogą ekspresową S-7, odcinek: Miłomłyn-Pasłęk w postaci dużych przepustów. Obiekty posiadają parametry na granicy dopuszczalności, dlatego ich funkcjonalność będzie zależała silnie od skuteczności ekranowania emisji drogowych i skuteczności naprowadzania zwierząt – niestety w tym zakresie nie zrobiono zbyt wiele. Fot. Rafał T. Kurek
![94-Przejścia dolne dla dużych zwierząt zespolone z ciekami i drogami gospodarczymi w ciągu drogi ekspresowej S-8, odcinek: Oleśnica-Syców](/uploads/media/730x/24/5099-94.webp?v=1-0)
Przejścia dolne dla dużych zwierząt zespolone z ciekami i drogami gospodarczymi w ciągu drogi ekspresowej S-8, odcinek: Oleśnica-Syców. Grupa bardzo dobrze zaprojektowanych obiektów o optymalnych parametrach, skutecznych ekranach, optymalnie wykonanych umocnieniach cieków i dróg gospodarczych - pod wieloma względami są to wzorcowe przejścia dolne w Polsce. Fot. Rafał T. Kurek
![95-Przejścia dolne dla dużych zwierząt zespolone z ciekami i drogami gospodarczymi w ciągu drogi ekspresowej S-8, odcinek: Oleśnica-Syców](/uploads/media/730x/00/5100-95.webp?v=1-0)
Przejścia dolne dla dużych zwierząt zespolone z ciekami i drogami gospodarczymi w ciągu drogi ekspresowej S-8, odcinek: Oleśnica-Syców. Grupa bardzo dobrze zaprojektowanych obiektów o optymalnych parametrach, skutecznych ekranach, optymalnie wykonanych umocnieniach cieków i dróg gospodarczych - pod wieloma względami są to wzorcowe przejścia dolne w Polsce. Fot. Rafał T. Kurek
![96-Przejścia dolne dla dużych zwierząt zespolone z ciekami i drogami gospodarczymi w ciągu drogi ekspresowej S-8, odcinek: Oleśnica-Syców](/uploads/media/730x/01/5101-96.webp?v=1-0)
Przejścia dolne dla dużych zwierząt zespolone z ciekami i drogami gospodarczymi w ciągu drogi ekspresowej S-8, odcinek: Oleśnica-Syców. Grupa bardzo dobrze zaprojektowanych obiektów o optymalnych parametrach, skutecznych ekranach, optymalnie wykonanych umocnieniach cieków i dróg gospodarczych - pod wieloma względami są to wzorcowe przejścia dolne w Polsce. Fot. Rafał T. Kurek
![97-Przejścia dolne dla dużych zwierząt zespolone z ciekami i drogami gospodarczymi w ciągu drogi ekspresowej S-8, odcinek: Oleśnica-Syców](/uploads/media/730x/02/5102-97.webp?v=1-0)
Przejścia dolne dla dużych zwierząt zespolone z ciekami i drogami gospodarczymi w ciągu drogi ekspresowej S-8, odcinek: Oleśnica-Syców. Grupa bardzo dobrze zaprojektowanych obiektów o optymalnych parametrach, skutecznych ekranach, optymalnie wykonanych umocnieniach cieków i dróg gospodarczych - pod wieloma względami są to wzorcowe przejścia dolne w Polsce. Fot. Rafał T. Kurek
![98-Przejścia dolne dla dużych zwierząt zespolone z ciekami i drogami gospodarczymi w ciągu drogi ekspresowej S-8, odcinek: Oleśnica-Syców](/uploads/media/730x/03/5103-98.webp?v=1-0)
Przejścia dolne dla dużych zwierząt zespolone z ciekami i drogami gospodarczymi w ciągu drogi ekspresowej S-8, odcinek: Oleśnica-Syców. Grupa bardzo dobrze zaprojektowanych obiektów o optymalnych parametrach, skutecznych ekranach, optymalnie wykonanych umocnieniach cieków i dróg gospodarczych - pod wieloma względami są to wzorcowe przejścia dolne w Polsce. Fot. Rafał T. Kurek
![99-Przejścia dolne dla dużych zwierząt zespolone z ciekami i drogami gospodarczymi w ciągu drogi ekspresowej S-8, odcinek: Oleśnica-Syców](/uploads/media/730x/04/5104-99.webp?v=1-0)
Przejścia dolne dla dużych zwierząt zespolone z ciekami i drogami gospodarczymi w ciągu drogi ekspresowej S-8, odcinek: Oleśnica-Syców. Grupa bardzo dobrze zaprojektowanych obiektów o optymalnych parametrach, skutecznych ekranach, optymalnie wykonanych umocnieniach cieków i dróg gospodarczych - pod wieloma względami są to wzorcowe przejścia dolne w Polsce. Fot. Rafał T. Kurek
![100-Przejście dolne dla dużych zwierząt zespolone z ciekiem i drogą gospodarczą w ciągu drogi ekspresowej...](/uploads/media/730x/05/5105-100.webp?v=1-0)
Przejście dolne dla dużych zwierząt zespolone z ciekiem i drogą gospodarczą w ciągu drogi ekspresowej S-8, odcinek: Syców-Kępno. Przejście o optymalnych parametrach, skutecznych ekranach, cieku bez umocnień – niestety zastosowano asfaltową nawierzchnię drogi i bariery stalowe, samo zagospodarowanie powierzchni jest bardzo ubogie, w odróżnieniu od otoczenia, gdzie wyłożono karpy i głazy. Fot. Rafał T. Kurek
![101-Przejście dolne dla dużych zwierząt zespolone z ciekiem i drogą gospodarczą w ciągu drogi ekspresowej...](/uploads/media/730x/06/5106-101.webp?v=1-0)
Przejście dolne dla dużych zwierząt zespolone z ciekiem i drogą gospodarczą w ciągu drogi ekspresowej S-8, odcinek: Syców-Kępno. Przejście o optymalnych parametrach, skutecznych ekranach, cieku bez umocnień – niestety zastosowano asfaltową nawierzchnię drogi i bariery stalowe, samo zagospodarowanie powierzchni jest bardzo ubogie, w odróżnieniu od otoczenia, gdzie wyłożono karpy i głazy. Fot. Rafał T. Kurek
![102-Przejścia dolne dla średnich zwierząt w ciągu drogi ekspresowej S-8, odcinek: Syców-Kępno](/uploads/media/730x/07/5107-102.webp?v=1-0)
Przejścia dolne dla średnich zwierząt w ciągu drogi ekspresowej S-8, odcinek: Syców-Kępno. Przejścia o optymalnych parametrach i skutecznych ekranach, funkcjonalność będzie ograniczać ubogie zagospodarowanie powierzchni, w otoczeniu przejść zastosowano natomiast elementy siedliskotwórcze w postaci karp i głazów. Fot. Rafał T. Kurek
![103-Przejścia dolne dla średnich zwierząt w ciągu drogi ekspresowej S-8, odcinek: Syców-Kępno](/uploads/media/730x/08/5108-103.webp?v=1-0)
Przejścia dolne dla średnich zwierząt w ciągu drogi ekspresowej S-8, odcinek: Syców-Kępno. Przejścia o optymalnych parametrach i skutecznych ekranach, funkcjonalność będzie ograniczać ubogie zagospodarowanie powierzchni, w otoczeniu przejść zastosowano natomiast elementy siedliskotwórcze w postaci karp i głazów. Fot. Rafał T. Kurek
![104-Przejścia dolne dla średnich zwierząt w ciągu drogi ekspresowej S-8, odcinek: Syców-Kępno](/uploads/media/730x/09/5109-104.webp?v=1-0)
Przejścia dolne dla średnich zwierząt w ciągu drogi ekspresowej S-8, odcinek: Syców-Kępno. Przejścia o optymalnych parametrach i skutecznych ekranach, funkcjonalność będzie ograniczać ubogie zagospodarowanie powierzchni, w otoczeniu przejść zastosowano natomiast elementy siedliskotwórcze w postaci karp i głazów. Fot. Rafał T. Kurek
![105-Przejście dolne dla średnich zwierząt zespolone z ciekiem pod drogą ekspresową S-69 (obwodnica...](/uploads/media/730x/10/5110-105_1.webp?v=1-0)
Przejście dolne dla średnich zwierząt zespolone z ciekiem pod drogą ekspresową S-69 (obwodnica Żywca) – uwagę zwraca umocnienie koryta cieku z wykorzystaniem luźnego narzutu kamiennego – optymalne rozwiązanie w terenach górskich. Fot. Rafał T. Kurek
![106-Przejście dolne dla średnich zwierząt zespolone z ciekiem pod drogą ekspresową S-69 (obwodnica...](/uploads/media/730x/11/5111-106_1.webp?v=1-0)
Przejście dolne dla średnich zwierząt zespolone z ciekiem pod drogą ekspresową S-69 (obwodnica Żywca) – uwagę zwraca umocnienie koryta cieku z wykorzystaniem luźnego narzutu kamiennego – optymalne rozwiązanie w terenach górskich. Fot. Rafał T. Kurek
![107-Przejście dolne dla średnich zwierząt pod drogą krajową DK16, odcinek: Barczewo-Biskupiec](/uploads/media/730x/12/5112-107.webp?v=1-0)
Przejście dolne dla średnich zwierząt pod drogą krajową DK16, odcinek: Barczewo-Biskupiec – ukształtowanie terenu utrudnia zwierzętom dostęp, brak odpowiednich rozwiązań naprowadzających oraz ekranowania emisji. Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem byłaby budowa przejścia górnego w bezpośrednim otoczeniu. Fot. Rafał T. Kurek
![108-Przejście dolne dla średnich zwierząt zespolone z droga gospodarczą w ciągu drogi DK24, odcinek:...](/uploads/media/730x/13/5113-108.webp?v=1-0)
Przejście dolne dla średnich zwierząt zespolone z droga gospodarczą w ciągu drogi DK24, odcinek: Skwierzyna-Chełmsko. Przejście o optymalnych parametrach i skutecznych ekranach, funkcjonalność będzie ograniczać ubogie zagospodarowanie powierzchni i otoczenia, duże ssaki może odstraszać jaskrawa barwa ścian. Fot. Rafał T. Kurek
![109-Przejście dolne dla średnich zwierząt zespolone z droga gospodarczą w ciągu drogi DK24, odcinek:...](/uploads/media/730x/14/5114-109.webp?v=1-0)
Przejście dolne dla średnich zwierząt zespolone z droga gospodarczą w ciągu drogi DK24, odcinek: Skwierzyna-Chełmsko. Przejście o optymalnych parametrach i skutecznych ekranach, funkcjonalność będzie ograniczać ubogie zagospodarowanie powierzchni i otoczenia, duże ssaki może odstraszać jaskrawa barwa ścian. Fot. Rafał T. Kurek
![110-Przejście dolne dla średnich zwierząt zespolone z droga gospodarczą w ciągu drogi DK24, odcinek:...](/uploads/media/730x/15/5115-110.webp?v=1-0)