KORYTARZE
03.11.2015
Przejścia dolne
Pracownia na rzecz Wszystkich Istot


Typowe przejścia dolne dla średnich zwierząt o konstrukcji betonowej przy autostradzie A1, odcinek: Rusocin-Nowe Marzy. Obiekty tego typu są często wykorzystywane przez średnie i małe ssaki, rzadziej przez duże ssaki kopytne. Bardzo oszczędnie wykonane, ażurowe i asymetryczne ekrany przeciwolśnieniowe odznaczają się przeciętną skutecznością. Fot. Rafał T. Kurek

Typowe przejścia dolne dla średnich zwierząt o konstrukcji betonowej przy autostradzie A1, odcinek: Rusocin-Nowe Marzy. Obiekty tego typu są często wykorzystywane przez średnie i małe ssaki, rzadziej przez duże ssaki kopytne. Bardzo oszczędnie wykonane, ażurowe i asymetryczne ekrany przeciwolśnieniowe odznaczają się przeciętną skutecznością. Fot. Rafał T. Kurek

Typowe przejścia dolne dla średnich zwierząt o konstrukcji betonowej przy autostradzie A1, odcinek: Rusocin-Nowe Marzy. Obiekty tego typu są często wykorzystywane przez średnie i małe ssaki, rzadziej przez duże ssaki kopytne. Bardzo oszczędnie wykonane, ażurowe i asymetryczne ekrany przeciwolśnieniowe odznaczają się przeciętną skutecznością. Fot. Rafał T. Kurek

Typowe przejścia dolne dla średnich zwierząt o konstrukcji betonowej przy autostradzie A1, odcinek: Rusocin-Nowe Marzy. Obiekty tego typu są często wykorzystywane przez średnie i małe ssaki, rzadziej przez duże ssaki kopytne. Bardzo oszczędnie wykonane, ażurowe i asymetryczne ekrany przeciwolśnieniowe odznaczają się przeciętną skutecznością. Fot. Rafał T. Kurek

Typowe przejścia dolne dla średnich zwierząt o konstrukcji betonowej przy autostradzie A1, odcinek: Rusocin-Nowe Marzy. Obiekty tego typu są często wykorzystywane przez średnie i małe ssaki, rzadziej przez duże ssaki kopytne. Bardzo oszczędnie wykonane, ażurowe i asymetryczne ekrany przeciwolśnieniowe odznaczają się przeciętną skutecznością. Fot. Rafał T. Kurek

Przejazd gospodarczy spełniający dodatkowo funkcje zespolonego przejścia dla średnich zwierząt – dzięki zachowaniu gruntowej nawierzchni drogi. Fot. Rafał T. Kurek

Wiadukty dla linii kolejowych o niewielkim ruchu pociągów mogą skutecznie spełniać funkcje zespolonych przejść dla średnich i małych zwierząt, często także są wykorzystywane przez duże ssaki na co pozwala odpowiednie światło pionowe obiektów. Fot. Rafał T. Kurek

Wiadukty dla linii kolejowych o niewielkim ruchu pociągów mogą skutecznie spełniać funkcje zespolonych przejść dla średnich i małych zwierząt, często także są wykorzystywane przez duże ssaki na co pozwala odpowiednie światło pionowe obiektów. Fot. Rafał T. Kurek

Wiadukty dla linii kolejowych o niewielkim ruchu pociągów mogą skutecznie spełniać funkcje zespolonych przejść dla średnich i małych zwierząt, często także są wykorzystywane przez duże ssaki na co pozwala odpowiednie światło pionowe obiektów. Fot. Rafał T. Kurek

Dolne przejścia dla dużych zwierząt po autostradą A1, odcinek: Czerniewice-Odolion oraz drogą DK91 – przykład obiektów zsynchronizowanych dla minimalizacji oddziaływań skumulowanych. Przejścia posiadają solidnie wykonane ekrany oraz prawidłowe zagospodarowanie powierzchni. Fot. Rafał T. Kurek

Dolne przejścia dla dużych zwierząt po autostradą A1, odcinek: Czerniewice-Odolion oraz drogą DK91 – przykład obiektów zsynchronizowanych dla minimalizacji oddziaływań skumulowanych. Przejścia posiadają solidnie wykonane ekrany oraz prawidłowe zagospodarowanie powierzchni. Fot. Rafał T. Kurek

Dolne przejścia dla dużych zwierząt po autostradą A1, odcinek: Czerniewice-Odolion oraz drogą DK91 – przykład obiektów zsynchronizowanych dla minimalizacji oddziaływań skumulowanych. Przejścia posiadają solidnie wykonane ekrany oraz prawidłowe zagospodarowanie powierzchni. Fot. Rafał T. Kurek

Dolne przejścia dla dużych zwierząt po autostradą A1, odcinek: Czerniewice-Odolion oraz drogą DK91 – przykład obiektów zsynchronizowanych dla minimalizacji oddziaływań skumulowanych. Przejścia posiadają solidnie wykonane ekrany oraz prawidłowe zagospodarowanie powierzchni. Fot. Rafał T. Kurek

Dolne przejścia dla dużych zwierząt po autostradą A1, odcinek: Czerniewice-Odolion oraz drogą DK91 – przykład obiektów zsynchronizowanych dla minimalizacji oddziaływań skumulowanych. Przejścia posiadają solidnie wykonane ekrany oraz prawidłowe zagospodarowanie powierzchni. Fot. Rafał T. Kurek

Dolne przejście dla średnich zwierząt pod autostradą A1, odcinek: Czerniewice-Odolion. Przejście posiadają solidnie wykonane ekrany oraz prawidłowe zagospodarowanie powierzchni. Fot. Rafał T. Kurek

Dolne przejście dla dużych zwierząt po autostradą A1, odcinek: Czerniewice-Odolion wraz z prawidłowo zagospodarowanym otoczeniem. Drogi w sąsiedztwie przejść powinny mieć nawierzchnię gruntową ew. umocnioną kruszywem. Fot. Rafał T. Kurek

Przejście dolne dla średnich zwierząt zespolone z drogą gospodarczą pod autostradą A1, odcinek: Czerniewice-Odolion – droga na powierzchni przejścia posiada właściwą nawierzchnię i wykorzystywana jest jedynie przez służby utrzymaniowe oraz leśników. Fot. Rafał T. Kurek

Przejście dolne dla średnich zwierząt zespolone z drogą gospodarczą pod autostradą A1, odcinek: Czerniewice-Odolion – droga na powierzchni przejścia posiada właściwą nawierzchnię i wykorzystywana jest jedynie przez służby utrzymaniowe oraz leśników. Fot. Rafał T. Kurek

Przejście dolne dla dużych zwierząt zespolone z drogą dojazdową pod autostradą A1, odcinek: Czerniewice-Odolion – droga na powierzchni przejścia posiada nawierzchnię asfaltową co jest niewłaściwym rozwiązaniem ale duże rozmiary przejścia (szeroka strefa wydzielona dla zwierząt) i niewielkie natężenie ruchu sprawiają, że może być ono funkcjonalne. Fot. Rafał T. Kurek

Przejścia dla średnich zwierząt pod autostradą A1, odcinek: Czerniewice-Nowe Marzy. Zagospodarowanie przejść jest dość ubogie, ale wystarczające dla obszarów z dominacją gruntów rolnych, asymetryczne ekrany to rozwiązanie o przeciętnej skuteczności. Fot. Rafał T. Kurek

Przejścia dla średnich zwierząt pod autostradą A1, odcinek: Czerniewice-Nowe Marzy. Zagospodarowanie przejść jest dość ubogie, ale wystarczające dla obszarów z dominacją gruntów rolnych, asymetryczne ekrany to rozwiązanie o przeciętnej skuteczności. Fot. Rafał T. Kurek

Przejście dolne dla dużych zwierząt zespolone z drogą krajową DK55 pod autostradą A1, odcinek: Czerniewice-Nowe Marzy. Pomimo korzystnego zagospodarowania stref przeznaczonych dla zwierząt, obiekt należy ocenić negatywnie – duży ruch na drodze krajowej odstrasza zwierzęta, dodatkowo wysokie jest ryzyko kolizji ze zwierzętami pod przejściem i w jego otoczeniu. Fot. Rafał T. Kurek

Przejście dolne dla dużych zwierząt zespolone z drogą krajową DK55 pod autostradą A1, odcinek: Czerniewice-Nowe Marzy. Pomimo korzystnego zagospodarowania stref przeznaczonych dla zwierząt, obiekt należy ocenić negatywnie – duży ruch na drodze krajowej odstrasza zwierzęta, dodatkowo wysokie jest ryzyko kolizji ze zwierzętami pod przejściem i w jego otoczeniu. Fot. Rafał T. Kurek

Wiadukt dla linii kolejowej o małym ruchu pociągów pod autostradą A1, odcinek: Czerniewice-Nowe Marzy – skutecznie spełnia funkcje zespolonego przejścia dla średnich i małych zwierząt, sporadycznie może być wykorzystywane przez duże ssaki na co pozwala odpowiednie światło pionowe. Fot. Rafał T. Kurek

Wiadukt dla linii kolejowej o małym ruchu pociągów pod autostradą A1, odcinek: Czerniewice-Nowe Marzy – skutecznie spełnia funkcje zespolonego przejścia dla średnich i małych zwierząt, sporadycznie może być wykorzystywane przez duże ssaki na co pozwala odpowiednie światło pionowe. Fot. Rafał T. Kurek

Przejście dolne dla średnich zwierząt zespolone z ciekiem i drogą dojazdową pod autostradą A2, odcinek: Poznań-Września. Obiekt o skrajnie ubogim zagospodarowaniu, brak ekranowania, ogrodzeń naprowadzających, duża ilość odsłoniętych powierzchni betonowych mogących odstraszać zwierzęta. Fot. Rafał T. Kurek

Przejście dolne dla średnich zwierząt zespolone z ciekiem i drogą dojazdową pod autostradą A2, odcinek: Poznań-Września. Obiekt o skrajnie ubogim zagospodarowaniu, brak ekranowania, ogrodzeń naprowadzających, duża ilość odsłoniętych powierzchni betonowych mogących odstraszać zwierzęta. Fot. Rafał T. Kurek

Przejście dolne dla średnich zwierząt zespolone z ciekiem pod autostradą A2, odcinek: Poznań-Września. Powierzchnia przejścia ubogo zagospodarowana, brak ekranowania i ogrodzeń naprowadzających, ale koryto cieku pozostawiono w korzystnej postaci - bez umocnień, w naturalnym przebiegu. Fot. Rafał T. Kurek

Przejścia dolne dla średnich zwierząt zespolone z ciekami w ciągu autostrady A2, odcinek: Września-Konin – obiekty o ubogim zagospodarowaniu, braku ekranowania i półkach zwykle niedostosowanych do potrzeb średnich ssaków. Fot. Rafał T. Kurek

Przejścia dolne dla średnich zwierząt zespolone z ciekami w ciągu autostrady A2, odcinek: Września-Konin – obiekty o ubogim zagospodarowaniu, braku ekranowania i półkach zwykle niedostosowanych do potrzeb średnich ssaków. Fot. Rafał T. Kurek

Przejścia dolne dla średnich zwierząt zespolone z ciekami w ciągu autostrady A2, odcinek: Września-Konin – obiekty o ubogim zagospodarowaniu, braku ekranowania i półkach zwykle niedostosowanych do potrzeb średnich ssaków. Fot. Rafał T. Kurek

Przejścia dolne dla średnich zwierząt zespolone z ciekami w ciągu autostrady A2, odcinek: Września-Konin – obiekty o ubogim zagospodarowaniu, braku ekranowania i półkach zwykle niedostosowanych do potrzeb średnich ssaków. Fot. Rafał T. Kurek

Przejścia dolne zespolone z przejazdami gospodarczymi pod autostradą A2, odcinek: Nowy Tomyśl-Świecko – obiekty o wymiarach wystarczających dla ssaków kopytnych, jednak przez brak ekranowania, betonowe umocnienia skarp i często utrudnione dojście, ich potencjały ekologiczny nie jest w pełni wykorzystany. Fot. Rafał T. Kurek

Przejścia dolne zespolone z przejazdami gospodarczymi pod autostradą A2, odcinek: Nowy Tomyśl-Świecko – obiekty o wymiarach wystarczających dla ssaków kopytnych, jednak przez brak ekranowania, betonowe umocnienia skarp i często utrudnione dojście, ich potencjały ekologiczny nie jest w pełni wykorzystany. Fot. Rafał T. Kurek

Przejścia dolne zespolone z przejazdami gospodarczymi pod autostradą A2, odcinek: Nowy Tomyśl-Świecko – obiekty o wymiarach wystarczających dla ssaków kopytnych, jednak przez brak ekranowania, betonowe umocnienia skarp i często utrudnione dojście, ich potencjały ekologiczny nie jest w pełni wykorzystany. Fot. Rafał T. Kurek

Przejścia dolne zespolone z przejazdami gospodarczymi pod autostradą A2, odcinek: Nowy Tomyśl-Świecko – obiekty o wymiarach wystarczających dla ssaków kopytnych, jednak przez brak ekranowania, betonowe umocnienia skarp i często utrudnione dojście, ich potencjały ekologiczny nie jest w pełni wykorzystany. Fot. Rafał T. Kurek

Przejścia dolne zespolone z przejazdami gospodarczymi pod autostradą A2, odcinek: Nowy Tomyśl-Świecko – obiekty o wymiarach wystarczających dla ssaków kopytnych, jednak przez brak ekranowania, betonowe umocnienia skarp i często utrudnione dojście, ich potencjały ekologiczny nie jest w pełni wykorzystany. Fot. Rafał T. Kurek

Przejścia dolne zespolone z przejazdami gospodarczymi pod autostradą A2, odcinek: Nowy Tomyśl-Świecko – obiekty o wymiarach wystarczających dla ssaków kopytnych, jednak przez brak ekranowania, betonowe umocnienia skarp i często utrudnione dojście, ich potencjały ekologiczny nie jest w pełni wykorzystany. Fot. Rafał T. Kurek

Przejścia dolne zespolone z przejazdami gospodarczymi pod autostradą A2, odcinek: Nowy Tomyśl-Świecko – obiekty o wymiarach wystarczających dla ssaków kopytnych, jednak przez brak ekranowania, betonowe umocnienia skarp i często utrudnione dojście, ich potencjały ekologiczny nie jest w pełni wykorzystany. Fot. Rafał T. Kurek

Przejścia dolne zespolone z przejazdami gospodarczymi pod autostradą A2, odcinek: Nowy Tomyśl-Świecko – obiekty o wymiarach wystarczających dla ssaków kopytnych, jednak przez brak ekranowania, betonowe umocnienia skarp i często utrudnione dojście, ich potencjały ekologiczny nie jest w pełni wykorzystany. Fot. Rafał T. Kurek

Most na rzeką w ciągu autostrady A2, odcinek: Nowy Tomyśl-Świecko spełniający funkcje zespolonego przejścia dla średnich zwierząt – kolejny przykład niepełnego wykorzystania potencjału obiektu – przez brak ekranów i drastyczną przebudowę koryta cieku. Fot. Rafał T. Kurek

Przejście dolne dla dużych zwierząt zespolone z drogą serwisową w ciągu autostrady A2, odcinek: Konin-Koło – obiekt o dobrze dobranych parametrach, jednak jego efektywność ogranicza asfaltowa nawierzchnia drogi oraz jaskrawa kolorystyka ekranów akustycznych, która odstrasza kluczowe gatunki dużych ssaków. Fot. Rafał T. Kurek

Przejście dolne dla dużych zwierząt zespolone z drogą serwisową w ciągu autostrady A2, odcinek: Konin-Koło – obiekt o dobrze dobranych parametrach, jednak jego efektywność ogranicza asfaltowa nawierzchnia drogi oraz jaskrawa kolorystyka ekranów akustycznych, która odstrasza kluczowe gatunki dużych ssaków. Fot. Rafał T. Kurek

Przejście dolne dla dużych zwierząt zespolone z ciekiem i drogą serwisową w ciągu autostrady A4, odcinek: Zgorzelec-Krzyżowa – obiekt o dobrze dobranych parametrach, jednak pozbawiony ekranów i posiadający zbiorniki retencyjne ograniczające dostęp do części jego powierzchni. Zastosowanie odblaskowych pasów zwiększających widoczność ogrodzeń dla kuraków, jest dyskusyjna w przypadku innych zwierząt – może odstraszać kluczowe gatunki dużych ssaków. Fot. Rafał T. Kurek

Przejście dolne dla dużych zwierząt zespolone z ciekiem i drogą serwisową w ciągu autostrady A4, odcinek: Zgorzelec-Krzyżowa – obiekt o dobrze dobranych parametrach, jednak pozbawiony ekranów i posiadający zbiorniki retencyjne ograniczające dostęp do części jego powierzchni. Zastosowanie odblaskowych pasów zwiększających widoczność ogrodzeń dla kuraków, jest dyskusyjna w przypadku innych zwierząt – może odstraszać kluczowe gatunki dużych ssaków. Fot. Rafał T. Kurek

Przejścia dla dużych zwierząt zespolone z drogami dojazdowymi przy drodze ekspresowej S-3, odcinek: Szczecin-Pyrzyce. Lokalizacja przejść jest bardzo dobra, nawierzchnia dróg została prawidłowo zaprojektowana, jedynym mankamentem jest brak ekranowania emisji drogowych. Fot. Rafał T. Kurek

Przejścia dla dużych zwierząt zespolone z drogami dojazdowymi przy drodze ekspresowej S-3, odcinek: Szczecin-Pyrzyce. Lokalizacja przejść jest bardzo dobra, nawierzchnia dróg została prawidłowo zaprojektowana, jedynym mankamentem jest brak ekranowania emisji drogowych. Fot. Rafał T. Kurek

Przejścia dla dużych zwierząt zespolone z drogami dojazdowymi przy drodze ekspresowej S-3, odcinek: Szczecin-Pyrzyce. Lokalizacja przejść jest bardzo dobra, nawierzchnia dróg została prawidłowo zaprojektowana, jedynym mankamentem jest brak ekranowania emisji drogowych. Fot. Rafał T. Kurek

Przejście dla średnich zwierząt zespolone z drogą publiczną DW119 w ciągu drogi ekspresowej S-3, odcinek: Szczecin-Pyrzyce. Pomimo stosunkowo korzystnego zagospodarowania stref przeznaczonych dla zwierząt, obiekt należy ocenić negatywnie – duży ruch na drodze wojewódzkiej odstrasza zwierzęta, dodatkowo wysokie jest ryzyko kolizji ze zwierzętami pod przejściem i w jego otoczeniu. Fot. Rafał T. Kurek

Przejście dla średnich zwierząt zespolone z drogą publiczną DW119 w ciągu drogi ekspresowej S-3, odcinek: Szczecin-Pyrzyce. Pomimo stosunkowo korzystnego zagospodarowania stref przeznaczonych dla zwierząt, obiekt należy ocenić negatywnie – duży ruch na drodze wojewódzkiej odstrasza zwierzęta, dodatkowo wysokie jest ryzyko kolizji ze zwierzętami pod przejściem i w jego otoczeniu. Fot. Rafał T. Kurek

Przejścia dolne dla średnich zwierząt pod drogą krajową DK 3 (obwodnica Międzyzdrojów) – dobrze zlokalizowane i zaprojektowane obiekty, w otoczeniu korzystne warunki siedliskowe jednak dostęp zwierząt jest mocno ograniczony przez liczne grodzenia wokół kępowych nasadzeń drzew i krzewów. Fot. Rafał T. Kurek

Przejścia dolne dla średnich zwierząt pod drogą krajową DK 3 (obwodnica Międzyzdrojów) – dobrze zlokalizowane i zaprojektowane obiekty, w otoczeniu korzystne warunki siedliskowe jednak dostęp zwierząt jest mocno ograniczony przez liczne grodzenia wokół kępowych nasadzeń drzew i krzewów. Fot. Rafał T. Kurek

Przejścia dolne dla średnich zwierząt pod drogą krajową DK 3 (obwodnica Międzyzdrojów) – dobrze zlokalizowane i zaprojektowane obiekty, w otoczeniu korzystne warunki siedliskowe jednak dostęp zwierząt jest mocno ograniczony przez liczne grodzenia wokół kępowych nasadzeń drzew i krzewów. Fot. Rafał T. Kurek

Przejście dolne dla średnich zwierząt pod drogą ekspresową S-3, odcinek: Pyrzyce-Gorzów Wlkp. – obiekt o skrajnie ubogim zagospodarowaniu, bez ekranów, wykorzystywany jako przejazd gospodarczy – funkcjonalność przejścia jest bardzo ograniczona nawet dla gatunków związanych z siedliskami polnymi. Fot. Rafał T. Kurek

Przejście dolne dla średnich zwierząt pod drogą ekspresową S-3, odcinek: Pyrzyce-Gorzów Wlkp. zespolone z rowem – obiekt o ubogim zagospodarowaniu i bez ekranów, funkcjonalność przejścia ogranicza dodatkowo umocniony rów, który najcenniejszą, środkową część wyłącza z użytkowania przez ssaki kopytne. Fot. Rafał T. Kurek

Przejście dolne dla średnich zwierząt pod drogą ekspresową S-3, odcinek: Pyrzyce-Gorzów Wlkp. zespolone z ciekiem – ubogie zagospodarowanie i brak ekranów ograniczają funkcjonalność przejścia. Koryto cieku silnie przebudowane, ale umocnienia wykonane zostały prawidłowo – skarpy są łagodnie nachylone i pokryte gruntem. Fot. Rafał T. Kurek

Przejście dolne dla średnich zwierząt pod drogą ekspresową S-3, odcinek: Pyrzyce-Gorzów Wlkp. zespolone z ciekiem – brak ekranów ogranicza funkcjonalność przejścia. Dostęp do przejścia utrudniają otwarte rowy oraz obiekty odwodnienia stanowiące pułapki dla małych zwierząt. Fot. Rafał T. Kurek

Przejście dolne dla średnich zwierząt pod drogą ekspresową S-3, odcinek: Pyrzyce-Gorzów Wlkp. zespolone z ciekiem – brak ekranów ogranicza funkcjonalność przejścia. Dostęp do przejścia utrudniają otwarte rowy oraz obiekty odwodnienia stanowiące pułapki dla małych zwierząt. Fot. Rafał T. Kurek

Dolne przejścia dla średnich zwierząt pod drogą ekspresową S-3, odcinek: Pyrzyce-Gorzów Wlkp. oraz starą drogą DK3 zespolone z ciekiem – przykład obiektów zsynchronizowanych dla minimalizacji oddziaływań skumulowanych. Przejścia nie posiadają ekranów a koryto cieku jest silnie przebudowane, ale umocnienia wykonane zostały prawidłowo – skarpy są łagodnie nachylone i pokryte gruntem. Fot. Rafał T. Kurek

Dolne przejścia dla średnich zwierząt pod drogą ekspresową S-3, odcinek: Pyrzyce-Gorzów Wlkp. oraz starą drogą DK3 zespolone z ciekiem – przykład obiektów zsynchronizowanych dla minimalizacji oddziaływań skumulowanych. Przejścia nie posiadają ekranów a koryto cieku jest silnie przebudowane, ale umocnienia wykonane zostały prawidłowo – skarpy są łagodnie nachylone i pokryte gruntem. Fot. Rafał T. Kurek

Dolne przejścia dla średnich zwierząt pod drogą ekspresową S-3, odcinek: Pyrzyce-Gorzów Wlkp. oraz starą drogą DK3 zespolone z ciekiem – przykład obiektów zsynchronizowanych dla minimalizacji oddziaływań skumulowanych. Przejścia nie posiadają ekranów a koryto cieku jest silnie przebudowane, ale umocnienia wykonane zostały prawidłowo – skarpy są łagodnie nachylone i pokryte gruntem. Fot. Rafał T. Kurek

Dolne przejścia dla średnich zwierząt pod drogą ekspresową S-3, odcinek: Pyrzyce-Gorzów Wlkp. oraz starą drogą DK3 zespolone z ciekiem – przykład obiektów zsynchronizowanych dla minimalizacji oddziaływań skumulowanych. Przejścia nie posiadają ekranów a koryto cieku jest silnie przebudowane, ale umocnienia wykonane zostały prawidłowo – skarpy są łagodnie nachylone i pokryte gruntem. Fot. Rafał T. Kurek

Przejście dolne dla dużych zwierząt pod drogą ekspresową S-3, odcinek: Myślibórz-Gorzów Wlkp. zespolone z drogą lokalną – brak ekranów ogranicza częściowo funkcjonalność przejścia, ale duże wymiary i bardzo dobra lokalizacja powodują, że przejście jest wystarczająco intensywnie użytkowane. Zwraca uwagę, fakt zachowania gruntowej nawierzchni drogi dojazdowej do wsi. Fot. Rafał T. Kurek

Przejścia dolne dla średnich zwierząt pod drogą ekspresową S-3, odcinek: Myślibórz-Gorzów Wlkp. – brak ekranów i stosunkowo mała wysokość powodują, że obiekty wykorzystywane są głównie przez małe zwierzęta. Fot. Rafał T. Kurek

Przejścia dolne dla średnich zwierząt pod drogą ekspresową S-3, odcinek: Myślibórz-Gorzów Wlkp. – brak ekranów i stosunkowo mała wysokość powodują, że obiekty wykorzystywane są głównie przez małe zwierzęta. Fot. Rafał T. Kurek

Przejścia dolne dla średnich zwierząt pod drogą ekspresową S-3, odcinek: Myślibórz-Gorzów Wlkp. – brak ekranów i stosunkowo mała wysokość powodują, że obiekty wykorzystywane są głównie przez małe zwierzęta. Fot. Rafał T. Kurek

Przejścia dolne dla średnich zwierząt pod drogą ekspresową S-3, odcinek: Myślibórz-Gorzów Wlkp. – brak ekranów i stosunkowo mała wysokość powodują, że obiekty wykorzystywane są głównie przez małe zwierzęta. Fot. Rafał T. Kurek

Przejście dolne dla średnich zwierząt zespolone z ciekiem pod drogą ekspresową S-3, odcinek: Myślibórz-Gorzów Wlkp. - brak ekranów oraz stosunkowo mała wysokość i szerokość półek powodują, że obiekt jest wykorzystywany głównie przez małe zwierzęta. Fot. Rafał T. Kurek

Przejście dolne dla dużych zwierząt pod drogą ekspresową S-3, odcinek: Myślibórz-Gorzów Wlkp. – brak ekranów ogranicza częściowo funkcjonalność przejścia, ale duże wymiary i dobra lokalizacja powodują, że przejście jest wystarczająco intensywnie użytkowane. Fot. Rafał T. Kurek

Przejście dolne dla dużych zwierząt pod drogą ekspresową S-3, odcinek: Myślibórz-Gorzów Wlkp. – obiekt w trakcie przebudowy obejmującej m.in. dobudowę ekranów oraz zmianę sposobu zagospodarowania powierzchni. Fot. Rafał T. Kurek

Przejście dolne dla średnich zwierząt pod drogą ekspresową S-3, odcinek: Gorzów Wlkp.-Międzyrzecz – funkcjonalny obiekt wyposażony w dobre ekrany, jaskrawy kolor ścian może odstraszać niektóre gatunki ssaków kopytnych. Fot. Rafał T. Kurek

Przejścia dolne dla średnich zwierząt pod drogą ekspresową S-3, odcinek: Gorzów Wlkp.-Międzyrzecz zespolone z drogami gospodarczymi i dojazdowymi – dobrze zaprojektowane obiekty łączące funkcje ekologiczne i gospodarcze, wyposażone w skuteczne ekrany i drogi o nawierzchniach gruntowych. W strefach zagrożenia kolizjami z nietoperzami zastosowane zostały podwyższone ogrodzenia z siatki zwiększające pułap przelotów nad drogą. Fot. Rafał T. Kurek

Przejścia dolne dla średnich zwierząt pod drogą ekspresową S-3, odcinek: Gorzów Wlkp.-Międzyrzecz zespolone z drogami gospodarczymi i dojazdowymi – dobrze zaprojektowane obiekty łączące funkcje ekologiczne i gospodarcze, wyposażone w skuteczne ekrany i drogi o nawierzchniach gruntowych. W strefach zagrożenia kolizjami z nietoperzami zastosowane zostały podwyższone ogrodzenia z siatki zwiększające pułap przelotów nad drogą. Fot. Rafał T. Kurek

Przejścia dolne dla średnich zwierząt pod drogą ekspresową S-3, odcinek: Gorzów Wlkp.-Międzyrzecz zespolone z drogami gospodarczymi i dojazdowymi – dobrze zaprojektowane obiekty łączące funkcje ekologiczne i gospodarcze, wyposażone w skuteczne ekrany i drogi o nawierzchniach gruntowych. W strefach zagrożenia kolizjami z nietoperzami zastosowane zostały podwyższone ogrodzenia z siatki zwiększające pułap przelotów nad drogą. Fot. Rafał T. Kurek

Przejścia dolne dla średnich zwierząt pod drogą ekspresową S-3, odcinek: Gorzów Wlkp.-Międzyrzecz zespolone z drogami gospodarczymi i dojazdowymi – dobrze zaprojektowane obiekty łączące funkcje ekologiczne i gospodarcze, wyposażone w skuteczne ekrany i drogi o nawierzchniach gruntowych. W strefach zagrożenia kolizjami z nietoperzami zastosowane zostały podwyższone ogrodzenia z siatki zwiększające pułap przelotów nad drogą. Fot. Rafał T. Kurek

Przejścia dolne dla średnich zwierząt pod drogą ekspresową S-3, odcinek: Gorzów Wlkp.-Międzyrzecz zespolone z drogami gospodarczymi i dojazdowymi – dobrze zaprojektowane obiekty łączące funkcje ekologiczne i gospodarcze, wyposażone w skuteczne ekrany i drogi o nawierzchniach gruntowych. W strefach zagrożenia kolizjami z nietoperzami zastosowane zostały podwyższone ogrodzenia z siatki zwiększające pułap przelotów nad drogą. Fot. Rafał T. Kurek

Przejścia dolne dla średnich zwierząt pod drogą ekspresową S-3, odcinek: Gorzów Wlkp.-Międzyrzecz zespolone z drogami gospodarczymi i dojazdowymi – dobrze zaprojektowane obiekty łączące funkcje ekologiczne i gospodarcze, wyposażone w skuteczne ekrany i drogi o nawierzchniach gruntowych. W strefach zagrożenia kolizjami z nietoperzami zastosowane zostały podwyższone ogrodzenia z siatki zwiększające pułap przelotów nad drogą. Fot. Rafał T. Kurek

Przejścia dolne dla średnich zwierząt pod drogą ekspresową S-3, odcinek: Gorzów Wlkp.-Międzyrzecz zespolone z drogami gospodarczymi i dojazdowymi – dobrze zaprojektowane obiekty łączące funkcje ekologiczne i gospodarcze, wyposażone w skuteczne ekrany i drogi o nawierzchniach gruntowych. W strefach zagrożenia kolizjami z nietoperzami zastosowane zostały podwyższone ogrodzenia z siatki zwiększające pułap przelotów nad drogą. Fot. Rafał T. Kurek

Przejścia dolne dla dużych zwierząt pod drogą ekspresową S-3, odcinek: Gorzów Wlkp.-Międzyrzecz zespolone z drogą gospodarczą – dobrze zaprojektowany obiekt, wyposażony w skuteczne ekrany i drogę o nawierzchni umocnionej kruszywem. Poprawa zagospodarowania powierzchni i otoczenia zapewni wysoką funkcjonalność dla wszystkich gatunków zwierząt. Fot. Rafał T. Kurek

Przejścia dolne dla dużych zwierząt pod drogą ekspresową S-3, odcinek: Gorzów Wlkp.-Międzyrzecz zespolone z drogą gospodarczą – dobrze zaprojektowany obiekt, wyposażony w skuteczne ekrany i drogę o nawierzchni umocnionej kruszywem. Poprawa zagospodarowania powierzchni i otoczenia zapewni wysoką funkcjonalność dla wszystkich gatunków zwierząt. Fot. Rafał T. Kurek

Przejścia dolne dla dużych zwierząt pod drogą ekspresową S-3, odcinek: Gorzów Wlkp.-Międzyrzecz zespolone z drogą gospodarczą – dobrze zaprojektowany obiekt, wyposażony w skuteczne ekrany i drogę o nawierzchni umocnionej kruszywem. Poprawa zagospodarowania powierzchni i otoczenia zapewni wysoką funkcjonalność dla wszystkich gatunków zwierząt. Fot. Rafał T. Kurek

Wiadukt dla drogi lokalnej pod drogą ekspresową S-3, odcinek: Międzyrzecz-Sulechów – przykład braku dostosowania obiektu do funkcji ekologicznych – po poszerzeniu stref dostępnych dla zwierząt i dobudowie ekranu można uzyskać skuteczne przejście zespolone dla średnich zwierząt. Fot. Rafał T. Kurek

Przejście dolne dla średnich zwierząt pod drogą ekspresową S-7, odcinek: Pasłęk-Miłomłyn zespolone z rowem – obiekt bez ekranów, funkcjonalność przejścia ogranicza dodatkowo umocniony rów, który (w wyniku umocnienia skarp) najcenniejszą, środkową część wyłącza z użytkowania przez ssaki kopytne. Fot. Rafał T. Kurek

Przejście dolne dla średnich zwierząt pod drogą ekspresową S-7, odcinek: Pasłęk-Miłomłyn zespolone z ciekiem – półki przeznaczone dla zwierząt wyłożono gabionami co powoduje znaczące ograniczenie funkcjonalności obiektu. Fot. Rafał T. Kurek

Przejście dolne dla średnich zwierząt pod drogą ekspresową S-7, odcinek: Pasłęk-Miłomłyn zespolone z ciekiem – brak ekranów, półki przeznaczone dla zwierząt wyłożono płytami betonowymi co powoduje znaczące ograniczenie funkcjonalności obiektu. Fot. Rafał T. Kurek

Przejście dolne dla średnich zwierząt pod drogą ekspresową S-7, odcinek: Pasłęk-Miłomłyn zespolone z ciekiem – brak ekranów, lokalizacja przy oświetlonym odcinku drogi oraz powierzchnia wyłożona płytami betonowymi powodują niską funkcjonalność obiektu. Fot. Rafał T. Kurek

Nietypowe przejście dla dużych zwierząt pod drogą ekspresową S-7, odcinek: Pasłęk-Miłomłyn – obiekt posiada wystarczające parametry, ale brak ekranów i ubogie zagospodarowanie wpływają na przeciętną funkcjonalność. Fot. Rafał T. Kurek

Przejścia dolne dla dużych zwierząt pod drogą ekspresową S-7, odcinek: Miłomłyn-Pasłęk zespolone z drogą gospodarczą – dobrze zaprojektowany obiekt, wyposażony w skuteczne ekrany i drogę o nawierzchni umocnionej kruszywem. Poprawy wymaga zagospodarowanie powierzchni i otoczenia oraz usunięcie bariery stalowej utrudniającej dojście dużym i średnim ssakom. Fot. Rafał T. Kurek

Przejścia dolne dla dużych zwierząt pod drogą ekspresową S-7, odcinek: Miłomłyn-Pasłęk zespolone z drogą gospodarczą – dobrze zaprojektowany obiekt, wyposażony w skuteczne ekrany i drogę o nawierzchni umocnionej kruszywem. Poprawy wymaga zagospodarowanie powierzchni i otoczenia oraz usunięcie bariery stalowej utrudniającej dojście dużym i średnim ssakom. Fot. Rafał T. Kurek

Przejścia dolne dla średnich zwierząt pod drogą ekspresową S-7, odcinek: Miłomłyn-Pasłęk w postaci dużych przepustów. Obiekty posiadają parametry na granicy dopuszczalności, dlatego ich funkcjonalność będzie zależała silnie od skuteczności ekranowania emisji drogowych i skuteczności naprowadzania zwierząt – niestety w tym zakresie nie zrobiono zbyt wiele. Fot. Rafał T. Kurek

Przejścia dolne dla średnich zwierząt pod drogą ekspresową S-7, odcinek: Miłomłyn-Pasłęk w postaci dużych przepustów. Obiekty posiadają parametry na granicy dopuszczalności, dlatego ich funkcjonalność będzie zależała silnie od skuteczności ekranowania emisji drogowych i skuteczności naprowadzania zwierząt – niestety w tym zakresie nie zrobiono zbyt wiele. Fot. Rafał T. Kurek

Przejścia dolne dla średnich zwierząt pod drogą ekspresową S-7, odcinek: Miłomłyn-Pasłęk w postaci dużych przepustów. Obiekty posiadają parametry na granicy dopuszczalności, dlatego ich funkcjonalność będzie zależała silnie od skuteczności ekranowania emisji drogowych i skuteczności naprowadzania zwierząt – niestety w tym zakresie nie zrobiono zbyt wiele. Fot. Rafał T. Kurek

Przejścia dolne dla dużych zwierząt zespolone z ciekami i drogami gospodarczymi w ciągu drogi ekspresowej S-8, odcinek: Oleśnica-Syców. Grupa bardzo dobrze zaprojektowanych obiektów o optymalnych parametrach, skutecznych ekranach, optymalnie wykonanych umocnieniach cieków i dróg gospodarczych - pod wieloma względami są to wzorcowe przejścia dolne w Polsce. Fot. Rafał T. Kurek

Przejścia dolne dla dużych zwierząt zespolone z ciekami i drogami gospodarczymi w ciągu drogi ekspresowej S-8, odcinek: Oleśnica-Syców. Grupa bardzo dobrze zaprojektowanych obiektów o optymalnych parametrach, skutecznych ekranach, optymalnie wykonanych umocnieniach cieków i dróg gospodarczych - pod wieloma względami są to wzorcowe przejścia dolne w Polsce. Fot. Rafał T. Kurek

Przejścia dolne dla dużych zwierząt zespolone z ciekami i drogami gospodarczymi w ciągu drogi ekspresowej S-8, odcinek: Oleśnica-Syców. Grupa bardzo dobrze zaprojektowanych obiektów o optymalnych parametrach, skutecznych ekranach, optymalnie wykonanych umocnieniach cieków i dróg gospodarczych - pod wieloma względami są to wzorcowe przejścia dolne w Polsce. Fot. Rafał T. Kurek

Przejścia dolne dla dużych zwierząt zespolone z ciekami i drogami gospodarczymi w ciągu drogi ekspresowej S-8, odcinek: Oleśnica-Syców. Grupa bardzo dobrze zaprojektowanych obiektów o optymalnych parametrach, skutecznych ekranach, optymalnie wykonanych umocnieniach cieków i dróg gospodarczych - pod wieloma względami są to wzorcowe przejścia dolne w Polsce. Fot. Rafał T. Kurek

Przejścia dolne dla dużych zwierząt zespolone z ciekami i drogami gospodarczymi w ciągu drogi ekspresowej S-8, odcinek: Oleśnica-Syców. Grupa bardzo dobrze zaprojektowanych obiektów o optymalnych parametrach, skutecznych ekranach, optymalnie wykonanych umocnieniach cieków i dróg gospodarczych - pod wieloma względami są to wzorcowe przejścia dolne w Polsce. Fot. Rafał T. Kurek

Przejścia dolne dla dużych zwierząt zespolone z ciekami i drogami gospodarczymi w ciągu drogi ekspresowej S-8, odcinek: Oleśnica-Syców. Grupa bardzo dobrze zaprojektowanych obiektów o optymalnych parametrach, skutecznych ekranach, optymalnie wykonanych umocnieniach cieków i dróg gospodarczych - pod wieloma względami są to wzorcowe przejścia dolne w Polsce. Fot. Rafał T. Kurek

Przejście dolne dla dużych zwierząt zespolone z ciekiem i drogą gospodarczą w ciągu drogi ekspresowej S-8, odcinek: Syców-Kępno. Przejście o optymalnych parametrach, skutecznych ekranach, cieku bez umocnień – niestety zastosowano asfaltową nawierzchnię drogi i bariery stalowe, samo zagospodarowanie powierzchni jest bardzo ubogie, w odróżnieniu od otoczenia, gdzie wyłożono karpy i głazy. Fot. Rafał T. Kurek

Przejście dolne dla dużych zwierząt zespolone z ciekiem i drogą gospodarczą w ciągu drogi ekspresowej S-8, odcinek: Syców-Kępno. Przejście o optymalnych parametrach, skutecznych ekranach, cieku bez umocnień – niestety zastosowano asfaltową nawierzchnię drogi i bariery stalowe, samo zagospodarowanie powierzchni jest bardzo ubogie, w odróżnieniu od otoczenia, gdzie wyłożono karpy i głazy. Fot. Rafał T. Kurek

Przejścia dolne dla średnich zwierząt w ciągu drogi ekspresowej S-8, odcinek: Syców-Kępno. Przejścia o optymalnych parametrach i skutecznych ekranach, funkcjonalność będzie ograniczać ubogie zagospodarowanie powierzchni, w otoczeniu przejść zastosowano natomiast elementy siedliskotwórcze w postaci karp i głazów. Fot. Rafał T. Kurek

Przejścia dolne dla średnich zwierząt w ciągu drogi ekspresowej S-8, odcinek: Syców-Kępno. Przejścia o optymalnych parametrach i skutecznych ekranach, funkcjonalność będzie ograniczać ubogie zagospodarowanie powierzchni, w otoczeniu przejść zastosowano natomiast elementy siedliskotwórcze w postaci karp i głazów. Fot. Rafał T. Kurek

Przejścia dolne dla średnich zwierząt w ciągu drogi ekspresowej S-8, odcinek: Syców-Kępno. Przejścia o optymalnych parametrach i skutecznych ekranach, funkcjonalność będzie ograniczać ubogie zagospodarowanie powierzchni, w otoczeniu przejść zastosowano natomiast elementy siedliskotwórcze w postaci karp i głazów. Fot. Rafał T. Kurek

Przejście dolne dla średnich zwierząt zespolone z ciekiem pod drogą ekspresową S-69 (obwodnica Żywca) – uwagę zwraca umocnienie koryta cieku z wykorzystaniem luźnego narzutu kamiennego – optymalne rozwiązanie w terenach górskich. Fot. Rafał T. Kurek

Przejście dolne dla średnich zwierząt zespolone z ciekiem pod drogą ekspresową S-69 (obwodnica Żywca) – uwagę zwraca umocnienie koryta cieku z wykorzystaniem luźnego narzutu kamiennego – optymalne rozwiązanie w terenach górskich. Fot. Rafał T. Kurek

Przejście dolne dla średnich zwierząt pod drogą krajową DK16, odcinek: Barczewo-Biskupiec – ukształtowanie terenu utrudnia zwierzętom dostęp, brak odpowiednich rozwiązań naprowadzających oraz ekranowania emisji. Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem byłaby budowa przejścia górnego w bezpośrednim otoczeniu. Fot. Rafał T. Kurek

Przejście dolne dla średnich zwierząt zespolone z droga gospodarczą w ciągu drogi DK24, odcinek: Skwierzyna-Chełmsko. Przejście o optymalnych parametrach i skutecznych ekranach, funkcjonalność będzie ograniczać ubogie zagospodarowanie powierzchni i otoczenia, duże ssaki może odstraszać jaskrawa barwa ścian. Fot. Rafał T. Kurek

Przejście dolne dla średnich zwierząt zespolone z droga gospodarczą w ciągu drogi DK24, odcinek: Skwierzyna-Chełmsko. Przejście o optymalnych parametrach i skutecznych ekranach, funkcjonalność będzie ograniczać ubogie zagospodarowanie powierzchni i otoczenia, duże ssaki może odstraszać jaskrawa barwa ścian. Fot. Rafał T. Kurek
