KORYTARZE 06.02.2025

Przełomowy wybór odcinka trasy S11 w woj. śląskim. Koniec z wyrąbywaniem dróg przez lasy?

lasy_lublinieckie-fot.MagdalenaGosciniak

Odcinek trasy S11 od granicy województwa opolskiego do Tarnowskich Gór nie powstanie kosztem wyrębu Lasów Lublinieckich. Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Katowicach odrzuciła wariant drogi szkodliwy dla środowiska forsowany za czasów rządów PiS. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zgodziła się na przebieg trasy wskazany przez RDOŚ, co przyśpieszy budowę i zmniejszy koszty środowiskowe.

W ramach procedury oddziaływania inwestycji na środowisko, inwestor trasy S11, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przedstawiła dokumentację zawierającą kilka przebiegów inwestycji. Preferowanym wariantem odcinka 1 był wariant C przecinający lasy i znacznie ingerujący w siedliska ptaków, w tym chronione ściśle (sóweczkę i włochatkę) oraz w korytarz migracyjny i cieki wodne. Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Katowicach uznała ten wariant za „jednoznacznie niemożliwy do realizacji”.

Preferowany przez inwestora wariant drogi był forsowany za czasów PiS, kiedy dominowało krótkowzroczne i niebezpieczne myślenie, że budowanie dróg kosztem środowiska przyśpieszy budowę. Stało się jednak odwrotnie, ignorowanie eksperckiego głosu spowodowało konflikty i opóźnienia przy budowie wielu odcinków dróg w Polsce. W przypadku pierwszego odcinka S11 – będzie inaczej. RDOŚ swoją decyzją przywrócił wysokie standardy ochrony środowiska. Pierwszy odcinek S11 daje szansę na przełomową, systemową zmianę podejścia organów państwowych do minimalizacji negatywnego wpływu inwestycji liniowych na przyrodę, ochronę lasów, cennych gatunków i ochronę korytarzy ekologicznych którymi przemieszczają się zwierzęta

– mówi Radosław Ślusarczyk, członek Państwowej Rady Ochrony Przyrody i prezes Stowarzyszenia Pracownia na rzecz Wszystkich Istot.

Negatywnie opiniując wariant C trasy S11, Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska wskazała inwestorowi do realizacji wariant D przebiegający częściowo wzdłuż istniejącej drogi krajowej nr 11. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zaakceptowała tę mniej szkodliwą środowiskową opcję. Brak zgody na wariant alternatywny wskazany do realizacji przez RDOŚ wiązałby się z wydłużeniem procesu budowy o kolejne lata. 

Analiza pozaprzyrodniczych kryteriów inwestycji wykazała także, że budowa odcinka na trasie D wiąże się z najniższą liczbą wyburzeń budynków mieszkalnych i gospodarczych. Lokalizacja drogi blisko istniejącej infrastruktury zmniejsza koszty techniczne, ograniczając między innymi budowę nowych obiektów mostowych. 

Decyzja Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad o zmianie wariantu budowy drogi jest bardzo racjonalna i przyśpieszy proces inwestycyjny. To decyzja, która niweluje ryzyko skarg związanych z działaniem na szkodę środowiska. Zabezpiecza także finansowanie z funduszy, dla których wysokie standardy ochrony środowiska są warunkiem przyznania dotacji. Po latach destrukcyjnych działań prowadzonych pod dyktando polityków PiS, mamy kompetentne decyzje państwowych podmiotów, których celem jest ochrona środowiska. Na podobne decyzje czekają jeszcze inne odcinki S11 w Polsce

– mówi Ślusarczyk.

Stowarzyszenie Pracownia na rzecz Wszystkich Istot jest stroną w postępowaniu dotyczącym wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pt. „Budowa drogi S11 w województwie śląskim, odcinek 1, od granicy województwa opolskiego do obwodnicy Tarnowskich Gór wg wariantu C” i zapowiada jej dalsze monitorowanie. 

Kontakt dla mediów:

Radosław Ślusarczyk, Stowarzyszenie Pracownia na rzecz Wszystkich Istot, e-mail: suchy@pracownia.org.pl, tel.: 660 538 329